2017 Honda Civic Type R på Lausitzring

Vi er bag rattet på den nye Honda Civic Type R på Lausitzring i Tyskland. 

Første test: Helvedes hurtig og helt ny Honda Civic Type R

Hondas kult-GTI er tilbage i en ny aftapning med 320 hk, en mere avanceret undervogn og et stort arsenal af vinger og spoilere. Her er vores første indtryk efter test på Lausitzring.

18. juni 2017 af Søren Juul

Hvor?

Dresden, Tyskland. Autobahn med fri hastighed, landevej og banetest på Lausitzring.  

Hvad er nyt?

Den gamle Honda Civic Type R kom til verden sidst i 9. generation Civics levetid og så var den udviklet til Europa. Den nye er klar godt et halvt år efter premieren på 10. generation Civic og skal sælges over hele verden. 

Motoren er stadig er den samme 2,0 liter turbomotor med fire cylindre, men et nyt udstødningssystem med bedre flow booster effekten ti hk. Dobbeltmasse-svinghjulet er udskiftet med et letvægtsvinghjul for bedre respons og omdrejningsvillighed. Type R fås stadig kun med en præcis, seks-trins manuel gearkasse, men gearudvekslingerne er 7% kortere.

Honda Civic Type R drives fremad af en toliters turbomotor med 320 hk

Et nyt udstødningssystem giver ti ekstra hk i den toliters turbomotor. 

© Bil Magasinet

Undervognen er blevet mere sofistikeret med multilink hjulophæng bagtil i stedet for torsionsaffjedring. Den granithårde undervogn er blødt op med nye, aktive støddæmpere, som har en kærkommen ”Comfort”-indstilling. Samtidig er Type R blevet lavere, længere og bredere og er 16 kg lettere i forhold til forgængeren. Endelig er chassiset blevet 38% mere vridningsstabilt. Nul til 100 km/t tager som i forgængeren 5,7 sek, men topfarten er øget fra 270 til 272 km/t. 

Honda Civic Type R på Autobahn.

Type R ligger roligt på Autobahn, så det er ingen sag at gå på jagt efter topfarten på 272 km/t. 

© Bil Magasinet

Hvordan kører den?

Den gamle Type R var en hård hund, som var bistert selskab når den ikke blev luftet på en racerbane. Den nye er næsten komfortabel, når støddæmperne står i ”Comfort” og den trives meget bedre ved høje hastigheder. Den ligger solidt plantet på vejen, selv når man runder 250 km/t på Autobahn med fri hastighed.

På Lausitzring imponerer den på flere måder. Der er ingen irriterende momentreaktioner i rattet når du sparker samtlige 320 hk ud af stalden på vej ud af et sving. Forhjulene bider, så man tror der sidder semislicks på fælgene og under hårde nedbremsninger ligger bagvognen mere roligt end i forgængeren, der kunne finde på at logre lidt med halen.   
Honda har i øvrigt været på Nürburgring med bilen, der satte ny rekord for forhjulstrækkere med omgangstiden 7 min og 43,8 sek. - hele 6,8 sek. hurtigere end den gamle Civic Type R fra 2015. 

Den nye Civic Type R er forsynet med et arsenal af spoilere og tre udstødningsrør.

Enorm hækvinge og og tre udstødningsrør som på en Ferrari F40. Type R er ikke den diskrete type... 

Hvem er konkurrenterne?

Alle de heftigste GTI’er, så tænk VW Golf R, Seat Leon Cupra 300 og Ford Focus RS.   

Type R versus almindelig Honda Civic

10. generation Civic ser lidt spøjs ud uanset motorvariant, men Type R ligner noget der kan køre stærkt. 

© Bil Magasinet

Hvornår lanceres den?

Civic Type R kan bestilles allerede nu hos Honda-forhandlere, hvor den forventes at lande omkring oktober. Priserne starter ved 565.000 kr. for en standard Type R, mens en udstyrstungere Type R med GT-pakke koster 585.000 kr.  

Vi synes…

Sjovere, men også mere omgængelig end den ekstreme forgænger. Civic Type R kommer til at skabe ravage i GTI-klassen.

Læs hele testen i et kommende nummer af Bil Magasinet.

Måske er du interesseret i...