Ford Ecosport i ST-Line, 2018 forfra

Første test: Ford Ecosport får dansk debut

Ford Ecosport melder sig ind i kampen om kunderne på Crossover-markedet. Vi har været en tur i Lissabon for at prøvekøre bilen.

15. december 2017 af Jacob Dalby

Hvor er vi?

Lissabon, Portugal

Hvad er nyt?

I så rødglødende et marked, som det klassen for mini-SUV’er befinder sig i, er det vigtigt at holde trit med konkurrenterne. Det forsøger Ford med deres opdaterede EcoSport, der ender cirklen af SUV’er i Fords modelprogram.

EcoSport har selvfølgelig fået nyt design udenpå, så den minder mere om resten af modelprogrammet, men det er indenfor, i kabinen, at vi finder de største ændringer. Med et nyt design inspireret af dét i Ford Fiesta, og en håndfuld ny elektronik, føles EcoSport ikke længere gammel.

Den har for eksempel fået en tablet-lignende infotainmentskærm med bluetooth, der i Trend, som er laveste udstyrsniveau, er på 4,5”. For 20.430 kr. rykker vi op i Titanium, hvor skærmen er 6,5” med touch og hvor fartpilot, klimaanlæg samt 16” alufælge er standard. 

Brand Manager hos Ford Danmark, Thomas Aaris, forventer, at Titanium og højeste udstyrsniveau ST-Line, som du kan læse mere om i et kommende nummer af Bil Magasinet, bliver topsellerter i Danmark.

Ford Ecosport i ST-Line, 2018 interiør

Hvem er konkurrenterne?

For at nævne nogle få skal Ecosport blandt andre kæmpe om kunderne mod Renault Captur, Opel Mokka X og Peugeot 2008.

Hvordan kører den?

Ved pressevisningen er der mulighed for at prøvekøre i både Titanium og ST-Line udstyrsniveau. Med sportsundervognen, som er standard på ST-Line, opfører Ecosport sig en smule uroligt på ujævne veje, hvor den danser let henover asfalten. Til gengæld føles den mere komfortable standardundervogn i Trend og Titanium, som et bedre match til EcoSport.

Motorprogrammet omfatter to benzinmotorer med henholdsvis 125 og 140 hk og en dieselmotor med 100 hk. Senere i 2018 kommer endnu en dieselmotor med 125 hk og mulighed for firehjulstræk. Alle varianter er behageligt støjsvage, men ingen af dem, selv ikke topvarianten med 140 hk, føles særlig kvikke i Ford EcoSport. Forbruget spænder fra 24,4 km/l i dieselvarianten til 19,2 km/l i begge benzinvarianter.

Hvornår lanceres den?

Ford Ecosport lander hos de danske forhandlere primo januar i det nye år. Startprisen på 207.580 kr. for den prisvindende 1,0-liters Ecoboost-motor med 125 hk ligger i den høje ende sammenlignet med konkurrenterne.

Ford Ecosport i ST-Line, 2018 bagfra

Måske er du interesseret i...