Første test: Fiat er lykkedes med deres japanske projekt

Fiat og Mazda har hver bygget en bil med japanernes vævre roadster, MX-5, som omdrejningspunkt. Italieneren føles dog helt unik og står ikke i skyggen af sin bror fra landet mod øst.

15. juni 2016 af Frederik T. Frey

Hvor?

Verona, Italien.

Hvad er nyt?

Fiat 124 Spider er en ny sportsvogn fra det italienske bilmærke. Helt ny i en større sammenhæng er den dog ikke, da den tager udgangspunkt i den allerede glimrende Mazda MX-5. 

Anderledes i forhold til Mazda'en er bl.a. det ydre design samt motor og gearkasse. Fiat 124 Spider benytter sig af en Multiair-turbomotor på 1,4 liter med 140 hk, der alle sendes til baghjulene. 

Gearkassen leverer Mazda, men der er tale om en anden gearkasse, end den der ligger i MX-5. Grunden hertil er de to motorers forskellige mængde af moment samt levering heraf.

Hvem er konkurrenterne?

Ja en af konkurrenterne kunne tænkes at være Mazda MX-5. Men de to biler føles overraskende forskellige og Fiat'ens pris på 500.000 kr. vil måske skræmme Mazda-fansene væk.

Hvordan kører den?

Fiat 124 Spider kører præcist, som en bil af dens type skal køre. Bilen er kun en my tungere end Mazda MX-5, men den føles stadig utrolig let og veloplagt til køreglæde. 

Den største ændring i form af motoren gør det fint i den åbne italiener. Den har masser af trækkraft ved lave omdrejninger, mens den stadig er fed at jagte omdrejninger i. 

Turbomotorens karakteristik gør den også letkørt og ikke anstrengende selv ved høje hastigheder. 

Affjedringen føles også mere rolig end i Mazda'en, og i det hele taget er køreoplevelsen meget voksen men samtidig skæg.

Hvornår lanceres den?

Der kommer til at stå enten august eller september i kalenderen, før de første 124 Spider'e kan leveres til danske kunder. Prisen begynder ved 500.000 kr.

VI SYNES...

Fiat har fat i noget med den lille nye 124 Spider – den ser godt ud, kører godt og føles tilpas italiensk og forskellig fra sin japanske broder, MX-5.

Mere

Måske er du interesseret i...