Porsche Boxster 718 GTS rød bilmagasinet
© Bil Magasinet

Første test: Den bedste Porsche 718 Boxster hedder GTS til efternavn

Flere hestekræfter, sportsundervogn og alt i udstyr gør GTS-udgaven af 718 Boxster så god, at du glemmer alt om at savne lyden fra forgængerens seks cylindre.

2. december 2017 af Søren Juul

Hvor?

Malaga, Spanien. Test på snoede og meget glatte bjergveje.

Porsche Boxster GTS blå

Den nye Porsche 718 Boxster GTS kan bla. kendes på den sorte "underlæbe" på forkofangeren og de mørktonede forlygteglas. Porsche's fotograf var ude med kameraet dagen før, hvor solen bragede ned... 

Hvad er nyt? 

Porsches GTS-modeller plejer at være dem, som er læsset med udstyr og i ekstra god form, hvis det går løs på en trackday. Sådan er det også med den nye 718 Boxster GTS.

Den har fået tunet den 2,5 liters 4-cyl. turboboksermotor fra Boxster S. Det er gjort med en ny turbolader, der kører med højere ladetryk. Dertil en nyt indsugningsmanifold med en større indre volumen. Det har givet den 15 hk ekstra, så effekten lander på 365 hk. Det er i øvrigt 65 hk mere, end hvad du fik i forrige generation Boxster GTS, som blev drevet frem af 300 hk fra en skøn 6-cyl. boksermotor uden trykladning.

Undervognen er sænket 10 mm – eller 20 mm, hvis du går efter en særlig  sportsundervogn – i forhold til en Cayman S. Aktive støddæmpere, der ændrer hårdhed ved et tryk på en knap i kabinen er standard. 

Udvendigt har GTS som standard sorte 20” Carrera S alufælge og nye lygter med mørktonet glas. En matsort udstødning komplimenteres af en sort underlæbe på forkofangeren.

I kabinen sidder et krympet rat svøbt i Alcantara ligesom gearstang og siddefladerne på velstøttende skålsæder også er udført i Alcantara.

”Sport Chrono”-pakken er standard, og giver bilen dynamiske gearkasseophæng, analogt stopur, et lille drejehjul på rattet til at vælge mellem forskellige køreprogrammer. Ved tilvalg af PDK-gearkasse har GTS’en også launch control, der gør den i stand til at sprinte til 100 km/t på 4,1 sek. - med manuelt gear tager det 4,6 sek.  

Porsche 718 Boxster GTS kabine

Et mindre rat i Alcantara og "Sport Chrono" er standard på Boxster GTS.

Hvordan kører den?

De første test-kilometre forgår på fedtet og lumsk asfalt efter massive mængder regn og jordskred i bjergene. 

Efterhånden som asfalten tørrer lidt op, udnytter straks Boxster GTS chancen for at underholde, selv om underlaget er langt fra optimalt. 

Med et udsøgt styretøj, en meget fin balance og en hurtig respons fra turbomotoren er den nem at køre. Trods ringe vejgreb er det muligt både at få et stort smil på læben og strække benene på den momentstærke turbomotor, der både kan levere kræfter helt fra bunden eller jerne til det røde felt ved 7.500 o/min, som en ægte sportsvognsmotor.  

Med støddæmperne i den blødeste indstilling tager undervognen godt imod meget ujævn asfalt. De ekstra 15 hk er svære at mærke i forhold til Cayman S, og lyden er stadig ikke samme koncertoplevelse som den gamle 6-cylindrede sugemotor kan levere, men over 5.000 o/min synger den nye motor så energisk, at man nemt glemmer alt om de gode, gamle dage. 

Porsche 718 Boxster GTS blå side

Hvem er konkurrenterne?

Audi TT RS, Alfa Romeo 4C og måske den nye Alpine A110, som desværre ikke kommer til Danmark.


Hvornår lanceres den?

Den nye Boxster GTS koster fra 1.452.120 kr., mens dens tvilling, Cayman GTS, starter ved 1.412.487 kr. Begge biler får dansk premiere til april. 

Vi synes…

De ca. 220.000 kr. Boxster GTS koster mere end Boxster S, er givet godt ud. Du får mere standardudstyr og en Boxster, der i sin nuværende generation aldrig har været så klar på en trackday uden at være ukomfortabel. 

Resten af testen kan læses i et kommende nummer af Bil Magasinet. 

Måske er du interesseret i...