Første test: Bentayga er den høje Bentley, der ikke krænger

Bentley introducerer sin første diesel-bil nogensinde, og det er ikke så skidt endda, men det er ikke kun motorens skyld.

10. december 2016 af Mikkel Thomsager

Hvor?

Malaga, Spanien.

Hvad er nyt?

Bentayga blev introduceret tidligere i år med en W12 motor på 608 hk og 900 Nm, hvilket sender den fra +-100 km/t på under 4,1 sekunder. Topfarten er 301 km/ og forbruget er 7,6 km/l.

Brændstofforbruget næppet et problem for en køber, der er villig til at give de knap fire millioner kr., som er startprisen på en Bentayga, men den nye V8 Diesel-version, er faktisk betydeligt mere økonomisk med tilsvarende forbrug på 12,6 km/l, og så er den endda godt en halv million kr. billigere end W12-modellen. Den skal da også bruge 4,6 sekunder på de første 100 km/t, topfarten er 270 km/t, og den er ikke elektronisk begrænset.

V8-motorens 900 Nm er klar fra 1.000 o/min. Det giver et kæmpe overskud, som man knap mærker i gammeldags forstand, fordi den 8-trins automatgearkasse også har travlt. Iøvrigt trække motoren ufortrødent helt til 5.000 o/min takket være hele 3 turboer, hvoraf den første er eldrevet via et nyt 48 volts-system.

Drivlinjen er i øvrigt den samme som i Audi SQ7.

Hvem er konkurrenterne?

Da Bentayga deler meget teknik med topmodellen i Audi Q7-programmet, ville det være nærliggende at pege på den, men konkurrenterne er nok nærmere topversionerne i RangeRover-programmet.

I modsætning til Audi SQ7 fås Bentayga nemlig med et off road-program, som optimere bilens færden uden for alfar vej. Det fås ikke i den store Audi SUV. 

Visuelt adskilles den nye V8 Diesel fra W12-modellen af afgangsrørenes specielle form. De ligner et otte-tal, der er lagt ned.

Hvordan kører den?

Bentayga har ikke bare fået den fabelagtige drivlinje fra Audi SQ7, den har også fået den aktive krængningsstabilisator. En snedig indretning monteret på bilens krængningsstabilisator, som aktivt modvirker karrosseriets krængning i sving. 

En ret avanceret indretning, som har gjort det nødvendigt – for første gang nogen sinde i en personbil – at installere et 48 volts system i en bil, fordi den elmotor, der medarbejder karrosseriet krængning, arbejder med op til 1.000 Nm for at holde karrosseriet på plads. 12-voltssystemet har simpelthen ikke nok. 

Resultatet udebliver ikke. Det er en meget speciel oplevelse at blive kastet sidelæns i sving, uden at skulle hælde kroppen for at modvirke krængningen. Det virker. Vejgrebet i sving i den store bil er unaturligt godt, uden at koster på komforten, som naturligvis skal være fremragende i en Bentley.

Hvornår lanceres den?

Bentley begynder at producere den på fabrikken i Crewe fra januar, og de første Bentayga med dieselmotor kan også komme til Danmark fra da af.

Vi synes:

Imponerede stykke mekanik, som sætter den engelske landstedshøjadel på en prøve. Bentayga er måske knap så terrængående som en RangeRover, men den er nok så imponerende.

Mere

Måske er du interesseret i...