Første test: Audi S4 Avant slår ny rekord i acceleration

Tyskerne fra Ingolstadt har med en ny V6 turbomotor og lavere vægt bygget den hurtigste S4 til dato. Vi har fået en smagsprøve på den hårde familieslæde.

16. juni 2016 af Mikkel Ryrsø

Hvor?

Audi har inviteret til det bakkede landskab lidt uden for Frankfurt, hvor den fugtige asfalt giver Quattro-firehjulstrækket mulighed for at vise sit værd.

Hvad er det nye?

Den helt store attraktion er den nye aluminiums-V6’er, der stadig er på tre liter, men nu fodres af en turbo frem for kompressor. Den hurtige familievogn har valgt en løsning med en enkel turbo, der ligger mellem V’et af de seks stempler.

Den nye motor leverer accelerationstider på 4,7 og 4,9 sekunder fra 0 til 100 km/t for henholdsvis sedan og Avant, og det er altså første gange, at S4 Avant-modellen kommer under fem sekunder.

Hvem er konkurrenterne?

Selvom S4 æder konkurrenterne i en lyskrydsduel til 100 km/t, bliver kampen nok alligevel hård mellem BMW 340i og den nye C-klasse C43 AMG, der også har firehjulstræk.

Hvordan kører den?

På den fugtige asfalt imponerer S4 som vanligt med fantastisk greb og et meget velfungerende torque-vectoring-system, der med det monterede sportsdifferentiale (ekstraudstyr), også virker mekanisk ved at sende mere kraft til det yderste baghjul. Det betyder, at når forenden bliver let og begynder at understyre, er det bare om at give mere gas. Så sørger firehjulstrækket for at trække dig ud ad svinget.

Motoren er naturligvis ikke et match for fortidens 4,2-liters V8’er, men lyden er ikke helt ueffen trods turboen. Lyden er der rigeligt af, og lyden af en dyb, rungende V6’er er til stede fra lave omdrejninger. Til gengæld føles motoren ikke helt så omdrejningsvillig som eksempelvis den i BMW 340i.

Hvad koster den og hvornår kommer den til Danmark?

Importøren har endnu ingen danske priser. Men den afgående model kostede 904.000 for sedanen og 928.000 kr. for Avant’en. Den nye har ifølge importøren mere standardudstyr, og derfor bliver den næppe billigere.

Audi S4 kommer til Danmark i september. Danske priser forventes klar i august.

VI SYNES...

S4 er stadig et ekstremt effektivt våben, man altid kan udnytte. Testbilen havde det variable sportsstyretøj, der er ekstrem direkte og gjorde S4 meget sportslig at navigere rundt på de små bjergveje, hvor torque-vectoring-systemet kom til sin ret. 

S4 kombinerer på genial vis performance og hundetransport.

Mere

Måske er du interesseret i...