Første test: Audi A5 Cabriolet står højt på vores ønskeliste

A5 er i den nye Cabriolet-udgave blevet skarpere at se på, og især kabinen udmærker sig. Her kan du læse vores første test af den topløse tysker.

4. marts 2017 af Jacob Dalby

Hvor er vi?

Jerez, Spanien

Hvad er nyt?

Linjerne fra den nyligt ankomne Audi A5 Coupe er ført videre og fuldender nu A5-modelprogrammet med Audi A5 Cabriolet. Til trods for vokseværk, der giver mere plads til knæene hos bagsædepassagererne, er fronten blevet skarpere og mere aggressiv – specielt hvis du vælger en lidt mere frisk farve.

Foldetaget er stadig af stof, men åbner nu på 15 sekunder og lukker på 18 – og det er med hastigheder på op til 50 km/t. Vi kan ikke komme udenom, at det er lidt blær, at cruise med 50 km/t og samtidig kunne lukke af for regnen, hvis himmelen skulle åbne sig.

Elektronikken er også opdateret med nu 30 assistentsystemer. Lige fra kø-assistent, der selv holder afstand til forankørende og styrer indenfor linjerne til en forudseende effektivitets-assistent. Med sidstnævnte arbejder fartpiloten sammen med navigationen og vejskilt-kendelses-kameraet, tager vejforhold, hastighedsbegrænsninger og trafik med i ligningen, for automatisk af give den mest effektive kørsel.

Der er også mikrofon i selen, så dem du taler i telefon med, mens taget er nede, rent faktisk kan høre hvad du siger – og det virker!

Hvem er konkurrenterne?

De tætteste konkurrenter er selvfølgelig de to tyske kumpaner BMW 4-serie og Mercedes C-klasse.

Audis trumf har længe været kabinen, der også denne gang er i en klasse for sig. Desværre er A5 Cabriolet ikke helt på niveau når det kommer til at nedlægge skarpe hårnålesving.

Hvordan kører den?

Trods 40 % mere torsionsstivhed end forgængeren, er A5 cabriolet stadig mere en flyder til boulevarderne end en aggressiv køremaskine - selv ikke i S5-versionen.

Glem i øvrigt det med, at man ikke kan køre diesel i en cabriolet. Vi har kørt den 6-cylindrede 3-liters diesel og det fungerer sublimt – specielt når det ”bare” går ligeud.

Selvfølgelig har vi også kørt S5 - selvom det er fint med diesel, så er lyden fra V6’eren ikke til at hamle op med under åben himmel.

Hvornår lanceres den?

Audi A5 og S5 Cabriolet kører ind i de danske showrooms foråret 2017. Priserne er endnu ikke på plads, men Audi forventer følgende fra-priser:

A5 Cabriolet 2.0 TFSI 190 hk manuel: 700.000 kr.
A5 Cabriolet Sport 2.0 TFSI 252 hk S tronic: 850.000 kr.
A5 Cabriolet 2.0 TDI 190 hk manuel: 760.000 kr.
A5 Cabriolet 3.0 TDI 218 hk S tronic: 850.000 kr.
S5 Cabriolet 3.0 TFSI 354 hk Quattro tiptronic: 1.170.000 kr.

Vi synes…

A5 Cabriolet er blevet skarpere at se på og især kabinen udmærker sig. Til cruise op og ned langs de danske kyster står A5 Cabriolet højt på vores ønskeliste. 

Ønsker du hellere de skarpeste køreegenskaber i klassen skal du se mod BMW 4-serie og Mercedes C-klasse.

Måske er du interesseret i...