Første test: Aston Martin DB11 V8

Med lavere vægt og tyske AMG-kræfter er DB11 nu klar med V8-motor. Læs hvad Frederik T. Frey synes om den efter første køretur.

27. september 2017 af Frederik T. Frey

Hvor er vi?

Barcelona, Spanien.

Hvad er nyt?

DB11 er et samarbejdet mellem Aston Martin og Mercedes-AMG, der leverede en masse elektronik og infotainment i V12-varianten. Det samarbejde udvides nu med DB11 V8, der også låner mekanik fra AMG-afdelingen i Affalterbach.

Motoren er det 4-liters biturbo-­maskineri, der findes i mange andre AMG’er som for eksempel AMG GT. Aston Martin’s folk har dog udført et par ændringer for at få motoren til at føles som en integreret del af DB11. Motoren havde tørsump, men det har Aston Martin skiftet til en egenudviklet vådsump, som kunne sænke tyngdepunktet mere end i V12’eren. Udstødnings- og indsugningsmanifolden samt motorophæng er også unikke for V8’eren.

Aston Martin DB11 V8 AMG motor 4-liters Bil Magasinet Turbo

V8-motoren i den nye DB11-variant yder 510 hk og 675 Nm.

Hvem er konkurrenterne?

DB11 er en GT. Det vil sige, at andre GT'ere med et sporty fokus og V8'er kan overvejes. Her er bl.a. Ferrari GTC4 Lusso T, den kommende Bentley Continental i V8-variant samt Mercedes-AMG S 63 Coupé.

Hvordan kører den?

V8-motoren sparer 115 kg sammenlignet med V12-motoren. Den sparede vægt omkring forakslen kan mærkes, selv om der ikke er tale om en revolution af køreegenskaberne. Indstyringen er en kende mere præcis, end jeg husker den i V12’eren – men endnu vigtigere er, at forenden nu er lettere at korrigere og justere. Skal bilens retning løsnes op eller vinklen gøres skarpere efter det første ratudslag, er V8’eren mere adræt. 

Kalibreringen af GT’ens tre køreprogrammer er strammet op, så der nu er større forskel mellem de forskellige indstillinger, der blandt andet påvirker de adaptive dæmpere, speederresponsen og gearkassens skifterytme. Uanset valg af program er og bliver DB11 V8 en GT, der er mere cruiser end sportsvogn. Men med det sagt, er de forskellige programmer fint afstemt, og det er tydeligt at mærke forskel. GT- og Sport-programmerme er fine, mens Sport Plus bliver for hårdt. Det matcher ikke bilens øvrige karakter.

Motorydelsen ligger på 510 hk og 675 Nm, hvilket er 98 hk, men kun 25 Nm mindre end V12’eren. Gearkassen er en 8-trins automatgearkasse fra ZF – den samme som i V12’eren.

Bag rattet fungerer motoren fint, omend den mangler lidt overarme i forhold til V12’eren, der føles mere imposant,


Aston Martin DB11 V8 AMG Sving Rød køre bagende 2017 GT Sportsvogn

Aston Martin DB11 med V8-motor er en tand skarpere på indstyring i sving.

Hvornår lanceres den?

DB11 V8 kan bestilles allerede nu – men først leveres i starten af det kommende år. Afgiftsændringerne har faktisk skåret 15.000 kr. af prisen, så GT'en lander på 3.540.000 kr.


Vi synes...

DB11 V8 er stadig mere GT end sportsvogn, og selv om den har flere af de samme udfordringer som V12-varianten, er alligevel plads til den – den kører slidt skarpere, og den tyske motor er fint tilpasset briten.

Læs hele testen i næste nummer af Bil Magasinet.

Aston Martin DB11 V8 GT Sportsvogn sving forende Turbo

Vægttabet beløber sig til 115 kg bl.a. takket være færre cylindre og mindre behov for køling.

Måske er du interesseret i...