Første test af Suzuki Ignis: Vi kører SUV i mikroformat

Med den nye Ignis rykker japanerne crossover-tendensen ned i den mindste bilklasse. Men er købere i dette segment villige til at betale ekstra for "livsstil"?

6. december 2016 af Daniel Bohnsen

Hvor?

Rom, Italien.

Hvad er nyt?

Ifølge Suzuki er selv biltypen ny – de kalder nemlig Ignis for verdens første mikro-SUV.

Ignis-navnet har dog været i brug før, nemlig ved den ret uinspirerende mini-MPV, der primært gjorde sig som hjemmeplejebil i midt-nullerne. Den nye Ignis har dog ikke andet end navnet til fælles med den, men er i stedet bygget på samme platform som Suzuki Baleno.

Eneste motor er Suzuki’s firecylindrede 1,2 Dualjet, der kan leveres med eller uden ”mild hybrid”, som ved hjælp af et batteri og en lille elmotor sænker forbruget. Desværre har Suzuki ikke valgt at tilbyde deres nye 3-cylindrede turbomotor i Ignis, der ellers er klart det mest veloplagte valg i den nye Baleno.

Derudover er det især på designfronten, at nyhederne skal findes. Japanerne har nemlig lagt sig i selen for at skabe en bil, der skiller sig ud, og det er lykkedes, for Ignis er super funky at se på. Om den er flot, må være op til den enkelte at vurdere, men med 18 cm frihøjde, brede plastskærme og massive c-stolper har den i hvert fald personlighed.

Hvem er konkurrenterne?

Suzuki Ignis er kun 10 cm længere end en Volkwagen Up, og i alle andre end basisversionen har man taget konsekvensen af den ringe plads og kun monteret to separate sæder bagi. Størrelsen taget i betragtning vil den uundgåeligt skulle konkurrere mod paletten af de lidt billigere mikrobiler, hvor Suzuki i forvejen har den lille Celerio.

Prismæssigt ligger den mellem den 5-dørs Swift og den nye Baleno, så man skal være villig til at betale for crossover-looket. Det bringer den også i samme liga som mere konventionelle hatchbacks fra segmentet over, eks. Ford Fiesta.

Ellers ligger den lidt i sin egen niche, men en lignende konkurrent kunne være Fiat Panda, der jo endda forhandles i en 4x4-udgave eller en Opel Adam Rocks, som dog begge er sjældenheder herhjemme.

Hvordan kører den?

Den 90 hestes motor er ikke noget festfyrværkeri af overskud, og den arbejder bedst ved høje omdrejninger. Til gengæld er motorgangen blid, og den er relativt støjsvag.

Ignis er kun 3,7 meter lang men lige så høj som en Suzuki Vitara. Det betyder en smule krængning i et hurtigt sving, men ellers har den rimelig friske køreegenskaber, og den føles lige så let, som den er - nemlig 897 kg.

Måske en smule overraskende så fås Ignis faktisk også med firehjulstræk – omend det er af AllGrip Auto-typen, der automatisk kobler baghjulene til ved begrænset vejgreb. Du har altså ingen kontrol over, hvornår der skal trækkes på alle fire hjul. Suzuki har dog en stærk tradition for offroad-køretøjer, og med både Hill Decent og intelligent antispin er Ignis garanteret ikke helt uden evner i terrænet.

Hvornår lanceres den?

Suzuki Ignis kommer til Danmark i marts 2017 og begynder prismæssigt ved cirka 130.000 for en model med forhjulstræk og uden hybridfunktion.

Vi synes…

Med den popularitet både mikrobiler og livsstils-crossovers nyder pt., burde Suzuki Ignis være selvskrevet til succes. Og er du på markedet efter en bil fra det mindste segment, der skiller sig ud fra mængden, er den lille SUV et godt bud, hvis du er villig til at betale for det.

Nej, det er ikke nogen raket, og ja, der er en del billig plast i kabinen, men det er en ærlig og praktisk bil, der både byder på personlighed og terrænkørsel til husbehov.

Mere

Måske er du interesseret i...