Første test af ny BMW 5-serie – i storebrors luksuriøse fodspor

BMW 5-serie følger i sin storebrors fodspor, og tilbyder meget af det samme, som man kan finde i den store og luksuriøse 7-serie.

29. november 2016 af Frederik T. Frey

Hvor?

Lissabon, Portugal.

Hvad er nyt?

5-serie er klar i sin syvende generation, der bygger på fundamentet af den seneste 7-serie. Det betyder, at den også låner meget fra storebror – det er bl.a. muligt at få den nye 5-serie med et system, der gør, at bilen kan fjernstyres fra nøglen i forbindelse med parkering. 

Også kabinen nyder godt af slægtskabet til 7-serie. I topversionerne kan f.eks. lydanlægget betjenes med gestikuleringer og fagter, hvis man ikke orker at bruge touchskærm eller drejehjul.

Hvem er konkurrenterne?

De tre store tyske premiummærker har modeller, der lægger sig tæt opad hinanden. De mest oplagte konkurrenter er derfor Mercedes E-klasse og Audi A6.

Hvordan kører den?

På præsentationsturen fik jeg mulighed for at køre to forskellige varianter – BMW 540i med M-sportpakke og BMW 530d med firehjulstrækket xDrive. Begge biler var udstyret med BMW's medstyrende bagaksel, der kan drejer baghjulene i op til tre grader i enten samme eller modsatte retning af forhjulene. 

Ved hastigheder under 60 km/t drejer baghjulene modsat af forhjulene for bedre manøvredygtighed, mens de ved hastigheder over 60 km/t drejer i samme retning for at forbedre stabiliteten.

Hældes der et ton af udstyr i form af teknik og mekanik i den nye 5-serie, var min umiddelbare oplevelse, at køredynamikken kan blive nedprioriteret til fordel for høj komfort, super raffinement og en mere alsidig køreoplevelse. 

Tiderne, hvor en 5-serie uden sammenligning var den mest dynamiske bil i sin klasse, synes at være et par generationer væk – som det var tilfældet, da E60-generationen blev lanceret i 2003.

Hvornår lanceres den?

Den nye 5-serie lanceres i februar 2017 med varianter som bl.a. 520i, 520d, 530i samt 530d. Priserne starter ved 606.390 kr. for en 520d. 

Fra marts tilstøder en plug in-hybrid med kombinationen af en firecylindret benzinmotor, der arbejder sammen med en elmotor. Ved kørsel på strøm fra batterierne alene vil BMW 540e kunne køre ca. 50 kilometer på én opladning. 

Derudover kommer også en nøjsom variant af 520d kaldet Efficient Dynamics samt den hidtil hurtigste benzinvariant: BMW M550i xDrive, der har en V8-turbomotor med 462 hk. Faktisk er M550i xDrive så hurtig, at den slår den foregående M5 med hele fire tiendedele til 100 km/t med en sprinttid på fire sekunder.

VI SYNES...

Den nye BMW 5-serie er meget gennemarbejdet, og giver et solidt indtryk. Bilen føles meget voksen og følger den tidligere generations seriøse tilgang til klassen. Det gør 5-serie meget alsidig og allround, men skjuler lidt af det dynamiske fokus, der tidligere har været dens es i ærmet.

Måske er du interesseret i...