Første test af ny Audi Q5 - stærkt comeback til en supersælger

Anden generation af Audi Q5 er lettere, større og mere lækker. Her er første indtryk af Audi's mellemstore SUV, der får dansk premiere til marts.

5. december 2016 af Søren Juul

Hvor?

Vi kører den nye Audi Q5 i landet, hvor den skal bygges fremover: Mexico. Testruten starter i Los Cabos på den californiske halvø Baja, som du måske kender fra det legendariske ørkenræs Baja 1000.

Hvad er nyt? Den ligner jo lidt sig selv...

Den første Q5 kom i 2008 og solgte i mere end 1,6 mio. eksemplarer, så forventningerne er med rette høje til den nye. 

Audi går til opgaven, som det plejer: Q5 har været på en omfattende aluminiums-kur, der slanker den med op til 90 kg, samtidig med at den har fået vokseværk på næsten alle leder og kanter. 

Q5 bygges på samme platform som den nye A4. Den har fået nye motorer med flere heste og mindre tørst, bl.a. ved hjælp af et nyt quattro-firehjulstræk, der sparer brændstof ved at frakoble både baghjul og kardanakslen. 

Endelig er designet blevet skarpere og shinet op med den nye, store krom-kølergrill fra den seneste Q7. Og så fås den med Audis seneste elektroniske isenkram og assistent-systemer, der havde premiere i Q7 og senere A4.  

Hvordan kører den?

Meget som den gamle, men Audi har perfektioneret følelsen af en luksus-allrounder, der kan tæskes ned ad en grov grusvej uden mislyde i kabinen det ene øjeblik og cruise mageligt afsted på motorvejen i høj fart det næste. Selv på store 20” fælge fra ekstraudstyrslisten er den komfortabel.

Under motorhjelmen er der indledningsvis fire dieselmotorer og en enkelt benzinmotor at vælge i mellem. Dieselprogrammet starter med tre 4-cylindrede 2,0 TDI dieselmotorer med 150 til 190 hk. 

Vi har prøvet den kraftigste, som trækker fint og lydløst. Den føles dog en smule kønsløs, hvis du prøver topmodellen, en magtfuld V6 3,0 TDI med 286 hk og 620 Nm drejningsmoment. Endelig er der også en kvik 2,0 TFSI benzinmotor med 252 hk, som får Q5’eren til at føles adræt og veloplagt, når den får motion på de snoede landeveje. 

Der kommer en SQ5 med dieselmotor. Hvornår og hvor kraftig den bliver, ved vi endnu ikke.  

Hvem er konkurrenterne?

De oplagte konkurrenter er BMW X3 og Mercedes-Benz GLC, men du kan jo også vælge den nye Land Rover Discovery Sport eller den pensionsmodne Volvo XC60.  

Hvornår lanceres den?

Audi Q5 får dansk forhandler-premiere i første weekend i marts. Priserne er endnu ikke forhandlet på plads, men de bliver næppe lavere. Den gamle Q5 startede på 575.000 kr. for en 150 hk 2,0 TDI.

Vi synes…

Den nye Q5 ser fantastisk godt ud og kombinerer den fuldfede SUV-oplevelse fra den store Q7 med de mere adrætte køregenskaber fra A4. Læs alle detaljerne i Bil Magasinet nr. 304, som udkommer 15. december.   

- PS: Juul har fået en moderne smartphone af redaktør Thomsager og filmet lidt under præsentationen af Audi Q5. Tjek den uformelle videodagbog nedenfor:  

Måske er du interesseret i...