Med firehjulstræk, luftundervogn og op til 25 cm frihøjde er der ingen problemer i at trille gennem skoven i den nye Maserati. Bunden er beskyttet, hvis der skulle være en stor sten eller en træstub.

© Andy Hill

Første test af Levante: Hvad sker der – en Maserati i mudder?

Maserati's nye SUV overrasker ved at være både velkørende, komfortabel og cool. Vi tæsker den gennem regnvejr i en skov.

2. december 2016 af Steen Bachmann

Hvorfor?

Markedet efterspørger SUV'er. I Danmark er deres markedsandel steget fra fire til 10 procent på to år, og i USA og Kina er andelen højere. Det kan man som lille italiensk bilproducent ikke ignorere.

Men hvordan griber man en helt ny biltype an, når man har bygget sportslige coupéer, cabrioleter og sedaner i 102 år? Og hvad vil loyale Maserati-ejere sige til en SUV med firehjulstræk og – jamen, du godeste – dieselmotor?

Det er vi taget til et regntungt Wales for at undersøge. Ikke det mest oplagte sted at teste en eksklusiv italiensk bil, men det er altså her, Maserati's nordeuropæiske presseafdeling holder til.

Maserati Levante Diesel
Maserati Levante Diesel

Levante er en kæmpe økonomisk og prestigemæssig satsning for Maserati. Den skal booste mærkets salg fra 6.000 biler i 2012 til 75.000 biler i 2018.

© Andy Hill

Hvad?

Maserati Levante er en fem meter lang og to meter bred SUV i klasse med Mercedes GLE, BMW X5, Audi Q7 og – først og fremmest – Porsche Cayenne. Den er konstrueret hos Maserati fra bunden af og har forbløffende nok intet til fælles med den nye Alfa Romeo Stelvio, som ellers tilhører samme koncern.

Her er fem døre, fem sæder, elektronisk justeret luftaffjedring og permanent firehjulstræk med 10:90 pct. for/bag ved normal kørsel. Når der er behov for det, sendes kræfterne til det eller de hjul, der har bedst fat i underlaget.

For første gang i en Maserati er her mulighed for anhængertræk.

Maserati Levante Diesel
Maserati Levante Diesel

Levante er en baghjulstrækker til hverdag, men når der er brug for det, sendes kræfter til forakslen med en reaktionstid på 150 millisekunder. De tre små gælller på forskærmen er et kendetegn for mærkets biler.

© Andy Hill

Hvor kommer den fra?

Under udviklingen var der tale om, at Levante kunne dele platform og delvis drivline med Jeep Grand Cherokee, som også er ejet af Fiat/Chrysler-koncernen. Men det blev droppet. 

– Vi tog os god tid til at overveje, hvad Maserati er, og hvad brandet står for. Og kom frem til, at det ikke er foreneligt med mainstream-produkter fra andre mærker, for så er det jo ikke længere en Maserati, forklarer Peter Denton, Region Manager Maserati North Europe, til Bil Magasinet.

Derfor er bilen baseret på platformen fra Quattroporte og Ghibli, der er modificeret til de ændrede dimensioner og krav til en SUV. Skyhook-undervognen har luftaffjedring, multilink-ophæng og torque vectoring-system for optimal fordeling af kræfter i sving. Q4-firehjulstrækket havde Maserati i modelsortimentet i forvejen.

Inden produktionen gik i gang, blev det besluttet, at hver eneste materiale, komponent og detalje i bilen skal fremstilles i Italien (undtagelsen er den automatiske gearkasse fra tyske specialist ZF – de kunne ikke finde en italiensk på samme niveau). 

Benzinmotorerne produceres hos Ferrari i Maranello. Dieselmotoren bygges hos VM Motori ikke langt fra Milano. Og bilen bygges og samles på den historiske Mirafiori-fabrik ved Torino, der er opgraderet med en enorm investering.

Derfor konkluderer Maserati, at det er en 100 procent italiensk bil.

Maserati Levante Diesel
Maserati Levante Diesel

Levante har læderkabine, stort infotainment-system og et glimrende hifi-anlæg som standard. Testbilen har herudover Luxury Pack med rødt læder.

© Andy Hill

Hvilke motorer?

Levante fås med en 3-liters V6 biturbo benzin eller en 3-liters V6 turbodiesel, begge med 8-trins automatgear og firehjulstræk.

* Levante
V6 3,0 liter, 350 hk
0-100 km/t 6,0 sek., topfart 251 km/t
ca. 1.490.000 kr.

* Levante S
V6, 3,0 liter, 430 hk
0-100 km/t 5,2 sek., topfart 264 km/t
Pris: 1.570.000 kr.

* Levante Diesel
V6, 3,0 liter turbodiesel
275 hk/600 Nm, 0-100 km/t 6,9 sek., topfart 230 km/t
Pris: 1.313.000 kr.

Maserati Levante Diesel
Maserati Levante Diesel

Den skrå hæk er med til at fuldende designet, men gør det lidt besværligt at udnytte de 580 liters bagagerumskapacitet.

© Andy Hill

Hvordan kører den?

Det kan du læse om i et kommende nummer af Bil Magasinet!

Du kan finde Bil Magasinet i din nærmeste kiosk eller få det med gratis levering direkte i din postkasse. Bestil Bil Magasinet lige her.

Mere

Måske er du interesseret i...