Første test af afsindigt dyr Honda: Japanske prestige-projekt med fænomenal acceleration

NSX er en meget dyr og meget avanceret Honda. Heldigvis kører den også helt fantastisk, og det vel at mærke ude at være så ukomfortabel, at tænder rystes løse

26. juli 2016 af Frederik T. Frey

Hvor?

Estoril, Portugal

Hvad er nyt?

Siden introduktionen af den første NSX er der sket meget op til lanceringen af den anden generation af NSX. 

Naturligvis er designet nyt, men også under karrossen er der masser af ny tech. NSX har i alt fire motorer – én langsliggende turbobenzin 3,5-liters V6 motor lige bag sæderne, som får hjælp af en elmotor, der sidder mellem V6'eren og en 9-trins dobbeltkoblingsgearkasse. 

Ved forakslen sidder to elmotorer, der trækker forhjulene op til 200 km/t. 

Den samlede effektydelse er 581 hk og 646 Nm.

Hvem er konkurrenterne?

Det er lidt tricky. Mange vil måske mene, at en BMW i8 er en konkurrent, fordi den også bruger kombinationen af benzin og el.

Sandheden er dog, at BMW'en er mindre sportsvogn og mere GT, end NSX er. Kombinationen af dynamik og hverdags-duelighed som NSX besidder, kan man også findes hos flere af Porsche's 911-varianter.

Hvordan kører den?

Først og fremmest kører den utroligt hurtigt. Elmotorerne sikrer fænomenal acceleration, og selvom farten er i motorvejshastigheds-territoriet, så er det ingen sag at begrave højre fod, og hælde flere km/t på coupéen. 

Ved præsentationen var der mulighed for kørsel på både offentlig vej og lukket racerbane. Der er ingen tvivl om, at NSX er meget dynamisk og har en fed balance ved sportslig kørsel. 

Heldigvis er det ikke gået synderligt ud over komforten, der kan tilpasses gennem fire køreprogrammer.

Hvornår lanceres den?

Prisen er lidt svær at gætte om, da der endnu ikke er en officiel dansk pris.

Men forvent, at der skal lægges over 3 mio på disken hos den lokale Honda-forhandler, hvis du skal rulle derfra i en NSX senere på året.

VI SYNES...

NSX kombinerer meget af alt det, vi kan lide her på Bil Magasinet. 

Den er rigtig fed at køre stærkt i, men samtidig også til at leve med til daglig takket være god komfort en sportsvogn taget i betragtning.

Mere

Måske er du interesseret i...