Første køretur: BMW 5-serie vokser

BMW 5-serie er klar i Touring-udgaven, der er BMW-sprog for stationcar. Udover et større bagagerum har bilen også luftaffjedring på bagakslen som standard.

10. maj 2017 af Frederik T. Frey

Hvor?

Den første testkørsel fandt sted på våde veje nær München i Tyskland.

Hvad er nyt?

Den nye 5-serie Touring følger i fodsporene af dens sedansøster, og har bl.a. været på slankekur. Selv om bilens dimensioner er vokset ift. den tidligere model, så har den tyske stationcar tabt helt op til 100 kg alt efter variant og version.

De større mål med vokseværk i både længde, bredde, højde og akselafstand giver bedre kabineplads samt mere bagagerumsplads. Med et spænd fra 570-1.700 liter rummer den nye Touring hhv. 10 og 30 liter mere end forgængeren alt efter sædeformation. Nyt ift. sedanen er også luftaffjedring på bagakslen, der gør den nye stationcar bedre rustet til at slæbe bagage – helt op til 720 kg.

Hvem er konkurrenterne?

BMW 5-serie hører til i klassen af premium-firmabiler også kaldet den lille direktørklasse. Her slås den bl.a. mod Jaguar XF, der dog endnu ikke er lanceret som stationcar, samt Mercedes E-klasse og Audi A6.   

Hvordan kører den?

På præsentationsturen var der mulighed for at køre to forskellige motorvarianter – 520d og 530d, begge med baghjulstræk og 8-trins automatgearkasse. Begge motorer gør det godt i den 494 cm lange bil. Motoren i 520d yder 190 hk og 400 hk fordelt over to liters slavolumen og fire cylindre. Til sammenligning yder den 3-liters og 6-cylindrede dieselmotor i 530d 265 hk og råder over 620 Nm i drejningsmoment. De to motorer har meget ens karakter, men den kraftigste af de to udmærker sig ved et mere harmonisk lydspor og en roligere kørekomfort – slet og ret fordi at der er mere moment til rådighed, og den automatiske gearkasse derfor ikke helt så ofte som i 520d behøver at skifte gear for at finde trækkraft. Bag rattet er det let at nyde den nye BMW for sine kompetencer i komfortafdelingen.

Hvornår lanceres den?

BMW 5-serie Touring lander hos de danske forhandlere i slutningen af maj til priser fra 657.000 kr. 520d er særligt oplagt på det danske marked, hvor den har et beskatningsgrundlag på 541.010 kr. inklusiv automatgear, 17” alufælge, fartpilot, læderrat, automatisk bagklap og klimaanlæg. Navigation på en 8,8” skærm kan tilkøbes for 15.000 kr.

VI SYNES...

Den nye 5-serie stationcar fortsætter samme stil, som sedanen begyndte. Det giver en balanceret bil med fine køreegenskaber samt muligheden for også at være praktisk.

Måske er du interesseret i...