Renault Mégane Sport Tourer Energy TCe 130
Renault Mégane Sport Tourer Energy TCe 130

Første indtryk: Renault Mégane Sport Tourer

Stationcarudgaven af den nye Renault Mégane lander midt i en barsk bilklasse. Kvik benzinmotor og lækkert design er stærke kort.

21. september 2016 af Steen Bachmann

HVAD?

Den nye Renault Mégane kom til Danmark i foråret – nu følger stationcaren. Udover mere bagageplads og større bagklap er den teknisk identisk med den 5-dørs hatchback, og fås med samme drivliner. Bagagerummet rummer 580-1.504 liter.

HVILKE MOTORER?

Mégane Sport Tourer fås med tre benzinere og tre dieselmotorer, alle med fire cylindre: 

Benzin:

* 1,2 Energy TCe 100 - 1,2-liters turbo med 100 hk og 6-trins gearkasse, op til 18,2 km/l
* 1,2 Energy TCe 130 - 1,2-liters turbo med 130 hk og 6-trins gearkasse, op til 18,9 km/l. Fås også med 7-trins DCT-gearkasse (dobbeltkobling, 18,5 km/l)  
* 1,6 Energy TCe 205 - 1,6-liters turbo med 205 hk og 7-trins dobbeltkobling, op til 16,7 km/l (følger senere på året)

Serviceinterval: 30.000 km/to år

Diesel

* 1,5 Energy dCi 110 - 1,5 liter med 110 hk/260 Nm ved 1.750 o/min, op til 28.6 km/l (27 km/l med 7-trins dobbeltkobling)
* 1,6 Energy dCi 130 - 1,6 liter med 130 hk/320 Nm ved 1.750 o/min, op til 25 km/l
* 1,6 Energy dCi 165 EDC - 1,6 liter biturbo med 165 hk/380 Nm ved 1.750 o/min, op til 18,9 km/l

Serviceinterval: 30.000 km/to år

HVAD MED LEASING?

Renault Danmark tilbyder en Mégane Sport Tourer 1,5 dCi diesel med 110 hk og Zen-udstyr. 

Udbetalingen er 4.995 kroner og den månedlige ydelse ca. 2.800 kr. Udstyr omfatter 17" alu, automatisk op/ned-blænd, læderrat, R-link 2 systemet og klimaanlæg.

- Markedet for privatleasing er i eksplosiv udvikling. Der er rent faktisk aktører på markedet, der har over 40 procent af deres salg til de private kunder baseret på privatleasing. Det store marked skal vi naturligvis også have del i, ligesom vi har det på erhvervsmarkedet. Derfor har vi arbejdet længe på at kunne præsentere de helt rigtige tilbud. Dem har vi nu på alle de relevante modeller, siger pressechef Søren Hyltoft fra Renault Danmark.

8,7" trykfølsom skærm i R Link 2-systemet i Renault Mégane Sport Tourer
8,7" trykfølsom skærm i R Link 2-systemet i Renault Mégane Sport Tourer

HVILKET UDSTYR?

Mégane Sport Tourer fås i fire udstyrstrin. Standardudstyr omfatter blandt andet:

Life
* Fartpilot, bakkeholder, 4-vejs justerbart rat, sædevarme for, aircon, LED-kørelys og -baglygter, stemmestyret DAB-radio med Bluetooth, USB/AUX med mere

Zen
* Aut. op/ned blænd på lys, vognbaneassistent, skiltegenkendelse med hastighedsalarm, 16" alu, tagrælinger, tågeforlygter, R Link 2-system med 7" skærm, navigation over Europa, DAB-radio, 8 højttalere med mere

Bose

* Aktiv fartpilot, aut. nødbremse, elførersæde med massage, læderrat med varme, nøglefri adgang, tre køreprogrammer (Renault MultiSense), p-sensor for og bag, bakkamera, 17" alu, ambient lys i kabine, foldbart passagersæde, full LED-forlygter, elklapspejle, Bose surround sound lydsystem med 10 højttalere, 8,7" skærm, navi, Bluetooth, DAB-radio med mere.

GT

* Firehjulsstyring (4C Control), 7-trins dobbeltkobling, sportsundervogn, GT-sportssæder, -pedaler og -rat, 18" alu, R Link 2 infotainmentsystem med 7" skærm, navi, DAB-radio, Bluetooth med mere

HVORDAN KØRER DEN?

Stationcaren kører fuldstændig som den 5-dørs. Det er en gennemsnitlig, komfortabel og rummelig bil i Golf-klassen med lavt støjniveau og forudsigelige køreegenskaber. 

En længere tur i varianten med 1,2-liters turbobenzinmotor og seks manuelle gear afslører en velafstemt motor med et langt højere moment end den gamle 1,6-liters benziner, som er udgået. Her er godt med kræfter på motorvejen, og vi ved fra test af andre biler med samme motor, at den kan køre langt på literen i praksis. 

En mellemudstyret 1,2 turbo med 130 hk og Zen-udstyr som testbilen koster 265.900 kr.

Måske er du interesseret i...