Eksotisk look og skøn lyd: Første tur i Audi R8 Spyder

Søren Juul har er fløjet til Spanien, hvor han har pillet toppen af en Audi R8 Spyder og er kørt en tur bjergene. Her kan du se, hvad han synes om den topløse tysker.

15. oktober 2016 af Søren Juul

Hvor?

Vi er hoppet på en Norwegian-flyver til Barcelona for at pille toppen af den nye Audi R8 Spyder og køre en tur op i bjergene.

Skyerne hænger dog faretruende tungt over El Prat-lufthavnen, så det bliver en test uden og i høj grad med kaleche på. Heldigvis tager det kun 20 sekunder at pille den af eller sætte den på med tryk på en knap i kabinen.

Det kan som i den tidligere model gøres med op til 50 km/t.

Hvad er nyt?

Som R8 Coupé er anden generation af R8 Spyder blevet mere kantet og muskuløs at se på. Rent fysisk er den krympet 14 mm i længden, mens den er vokset 36 mm over skuldrene. 

Modsat forrige generation har Spyder-udgaven fra start af været en del af planen med den nye R8. Derfor har Audi bedre kunne optimere den særlige Audi Space Frame til en version med blødt tag. 

Den nye R8 Spyder er 55% mere vridningsstabil end den gamle fra 2010 og 25 kg lettere. Til sammenligning med R8 coupé, vejer den 125 kg mere.

Den nye kaleche er lettere, bedre støjdæmpet og er forsynet med en fiks bagrude, som kan rulles elektrisk ned, så du kan nyde lyden fra V10-motoren ufiltreret uden at pille taget af. Praktisk, når det regner... 

I motorrummet ligger den samme 5,2 liters V10 sugemotor fra coupeen, der buldrer og brager djævelsk som en ilter italiensk supersportsvogn. Den yder 540 hk og 540 Nm, hvilket er en opgradering på 15 hk og 10 Nm i forhold til den gamle R8 Spyder. 

Den kommer altid med en lynhurtig 7-trins S-tronic dobbeltkobling transmission. Ved hjælp af bl.a. cylinderfrakobling og start/stop teknik har Audi gjort den ca. 14% mindre tørstig end den gamle V10’er. 

Det er den eneste motor, der fås. Audi afviser, at der kommer en mindre V6 biturbo til Spyder, såvel som coupéen. Det skal du ikke være ked af – køb den V10’er, mens du kan.

En anden nyhed er muligheden for at få integrerede højttalere fra B & O i nakkestøtterne. Det gør det muligt at høre musik uden problemer ved høj motorvejshastighed, men man vil meget hellere lytte til V10-motoren.

Hvordan kører den?

Den gamle R8 Spyder var mere cruiserorienteret end coupeen, men den forskel er nu minimeret. Med bilen konfigureret til komfort er den stadig en behagelig cruiser, men aktiver bilens Performance-indstillinger – der skærper støddæmpere, speederrespons, motorlyd og gearkasse – og Spyder’en føles ligeså stiv, hurtigreagerende og brutalt hurtig herude på bjergvejene som coupéen. 

Indstyringen er stram og præcis, chassiset knirkefrit og vejgrebet kollosalt. 

Køreoplevelsen er omend endnu mere intens, når man kan høre den pragtfulde V10’er skrige sine lunger hæse. Det tager i øvrigt 3,6 sek. at ramme 100 km/t, hvilket er 0,2 sek. forbedring i forhold til den gamle, mens topfarten er vokset 7 km/t til 318 km/t. 

Den kan i øvrigt opnås uden problemer også med taget nede, informerer en entusiastisk Audi-ingeniør, der har testet det grundigt på Autobahn.

Hvem er konkurrenterne?

Den oplagte konkurrent er den nye Mercedes-AMG GT C Roadster, såvel som Porsche 911 Turbo Cabriolet. 

Jaguar F-Type R Cabriolet med sine 550 hk fra en brutal V8’er med kompressor kan også være et alternativ.

Hvornår lanceres den?

Audi R8 Spyder kan bestilles allerede nu. Den første bil kommer til Danmark til November. Prisen starter ved 3.452.000 kr. inkl. afgift.


Vi synes…

R8 Spyder kører lige så godt som coupéen på landevej, ser mere eksotisk ud og lyder endnu bedre. Vi uddyber den konklusion i et kommende nummer af Bil Magasinet.  

Mere

Måske er du interesseret i...