Biltest af Daewoo Nubira 1,6 SX

Daewoo Nubira 1,6 SX

Syndernes forladelse

22. december 2003 af Bilmagasinet

Af: Mikkel Thomsager & A. Hansen

Hvad gør det, at man på enkelte punkter træder ved siden af, når bare man som koreanske Daewoo Nubira gør det med charme.

Hyundai var ikke bare det første koreanske mærke til at etablere sig i Danmark. Hyundais modelprogram har hidtil også været en halv kofanger foran de to andre koreanske mærker i Danmark. Men med en ny satsning synes Daewoo nu at hente ind på Hyundai. Det er den nye Daewoo Nubira endnu et bevis på. Det er en europæisk-rettet, veludstyret bil, som reklamerer med sine ynder og skjuler sin synder på charmerende vis.

Så let slipper Nubira dog ikke på Bil Magasinet. Så lad os tage synderne først: Mest påfaldende skavank gælder et problem, som du kan løse selv, nemlig dæk. Yep, vi har hørt det før, men vi skal til det igen: Koreanske biler lades ofte i stikken af koreanske dæk. Bil Magasinet har tidligere bevist, at nogle koreanske dæk klarer sig hæderligt, men de standardmonterede Kumho-dæk på den nye Nubira rumler på motorvej, så man tror, trækakslerne er ved at falde af. Kollega Clausen, der havde fornøjelsen af at køre Nubira ved den internationale præsentation, siger, at han ikke bemærkede problemet på præsentationsbilerne, som til gengæld også var udstyrede med Michelin-dæk. Derfor hælder jeg til den antagelse, at den umådeholdende kabine-rumlen ved hastigheder over 90 km/t. skyldes dækkene. Og det er jo sådan set godt, for så kan man selv eliminere problemet ved at bestille sin nye Nubira med europæiske dæk.

Men Nubira er åbenbart følsom over for dækmontering, og i øvrigt er teknikken generelt uraffineret. 1,6-liters motoren med 109 hk trækker fremragende og er i øvrigt fuldt tilstrækkelig – den dyrere 1,8-liters på 122 hk synes overflødig – men gangkulturen er anstrengt. Det er ikke en bil, man vælger at køre ud i gearene. Det er ærgerligt, fordi motoren trækker som en gammeldags 16-ventilet motor, der har klart mest at hente tæt på det røde felt i omdrejningstælleren.
Man må også lade sig nøje med fire airbags.

Til gengæld er udstyret omfattende. Det er her, syndsforladelsen begynder: Selv SX-udstyret, som er laveste af to udstyrstrin, betyder aircondition, fire el-sideruder og fjernbetjent centrallås med fjernbetjent bagklapåbning, som endda virker automatisk, fordi den fjederbelastede bagklap hopper op, når man åbner. Det kan til nød undskylde bagklappens bagageknuser-bøjler.

Generelt har den Pininfarina-designede bil et tydeligt europæisk tilsnit både i form og figur. Især skråt bagfra er Nubira vellykket, mens fronten virker en anelse imposant, takket være den markante logogrill. Kabinen er derimod gennemført europæisk både i detalje og finish. Materialevalg og farvesammensætning er en langt dyrere bil værdig. Kuriøst nok virker den billige SX-udgave mere eksklusiv end den dyrere CDX-udgave, fordi sidstnævnte er belemret med en ligegyldig kabine-liste af koreansk åndenød på sidedøre og frontpanel. Uanset version fremstår instrumenterne i en nydelig alufinish. Hertil kommer et overraskende godt bagsæde, hvor selv voksne sidder fremragende.

Som mekanikken fremstår dynamikken bedre uden at være god. Retningsstabiliteten er ikke ringe, ved kraftig svingning er der ikke hoppetendenser, og styretøjet er ikke upræcist – men understyringen er stadig notorisk. Er du ude efter en køremaskine, er Daewoo Nubira ikke et godt valg. Men det var der vel heller ingen der forventede, og skulle du være blandt dem, der ikke kan tilgive Nubira de mekaniske svagheder, så bør du give den syndernes forladelse, når du hører prisen. Til 174.995 sælges Nubira stadig til discount-pris, mens bilen er blevet bedre.

Daewoo Nubira 1,6 SX

Tekniske data: Motor: R4, 1.598 cm3, 16V. Ydelse: 109 hk ved 5.800 o/min, 150 Nm ved 4.000 o/min. 0-100 km/t.: 10,7 sek. Topfart: 187 km/t. Forbrug: EU-miks: 14,1 km/l. Årlig ejerafgift: 3.020 kr. Egenvægt: 1.150 kg. Mål (L/B/H): 450/173/145 cm. Bagagekapacitet: 405 liter.
Totaløkonomi: Nubira er billig, men det gør ikke afskrivningen mindre. Efter tre år og 50.000 kr. har den tabt 33 pct. (ca. 58.000 kr.)
Reservedelsindeks: 121
Service ekskl. materialer:
15.000 km: 660 kr.
30.000 km: 880 kr.
45.000 km: 1.012 kr.

Pris: 174.995 kr.

Jeg synes...Nubira er som skabt til den nye, skærpede konkurrencesituation. Den reklamerer med sine ynder og skjuler sine synder på bedste vis.

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen