Biltest af Citroën Saxo VTS
Biltest af Citroën Saxo VTS © bilmagasinet.dk

Citroën Saxo VTS

Et ordentligt Saxospark

27. januar 2000 af Bilmagasinet

Af: Thomas Hjortshøj

For kun 169.997 kroner får du en af kongerigets sjoveste GTi-biler

Gti-biler er ikke, hvad de har været. De er vokset betrageligt i størrelse og vægt, hvilket har bragt dem længere og længere væk fra den originale GTi-recept. De ekstra kilo har ofte lagt en dæmper på bilens sportslige appeal, og de er i stedet muteret til små, hurtige luksusbiler. Men i Citroën Saxo VTS og tvillingen Peugeot 106 GTi finder du stadig noget af den originale GTi-ånd. Den lave vægt, den potente motor og den perfekt afstemte undervogn er ingredienser i en ustyrligt underholdende cocktail.

Denne bil nægter at køre stille og roligt. Den frister dig til at hamre af sted henover stepperne. Den er mere livlig end en gymnasiepige på en blanding af Ecstasy og Red Bull, men Saxo bevæger sig dog lidt mere kontrolleret. Saxo reagerer uden tøven på det mindste vrik med rattet, og forhjulene bider sig fast i svingene, mens bagenden er under din kommando via den kontante speederrespons.
Servostyretøjet er præcist og giver lige den mængde feedback, der gør det til en leg at skære svingene rigtigt. Hvis du har plads og mod, kan du med speederslip provokere bagenden, så Saxo kvitterer med overstyring.
Den 16-ventilede, 1,6-liters motor er omdrejningsvillig, og nålen på omdrejningstælleren lever det meste af livet tæt på det røde felt. Motoren trækker nemlig først for alvor over 3.500 o/min, og samtlige 118 hk melder sig først til tjeneste ved 6.600 o/min. Motoren er udstyret med det rette, sportslige vræl, når den køres helt ud.

Når Saxo sendes af sted for fuld skrue, gælder det om at holde fast i rattet, for Saxo er lidt urolig, medmindre underlaget er jævnt. Bilen når 100 km/t efter 8,7 sekunder, og Saxo løber ikke tør for krudt, før speedometret viser 205 km/t. Under normale forhold er gearskiftet letgående, men hvis du skal bruge et par lynskift, kan skiftene blive lidt knoklede.

Med skærmforøgere og et par flotte alufælge understreger Saxo udadtil, at den er en bil med krummer i. Med en pris på kun 169.997 kroner er Saxo VTS cirka 10.000 kroner dyrere end tvillingen Peugeot 106 GTi, men udstyrsniveauet er også højere. Med den lave pris går galskab og fornuft op i højere enhed

Citroën Saxo VTS 169.997 kr.

Tekniske data
Motor R4, 1.587 cm3, 16V. Ydelse: 118 hk ved 6.600 o/min. 145 Nm ved 5.200 o/min. Topfart: 205 km/t. 0-100 km/t: 8,7 sek. Årlig ejerafgift: 3.660 kr. EU-mix: 12,3 km/l

Totaløkonomi:
GTi-biler bliver sædvanligvis ramt hårdt på afskrivningen, men da Citroën Saxo er fornuftigt prissat i forvejen, vil afskrivningen ligge på et acceptabelt niveau. Regn med ca 34 procent/58.000 kr. over tre år.
Reservedelsindeks: 96
Service ekskl. materialer:
20.000 km: 675 kr.
40.000 km: 675 kr.

Vi synes:
En ægte GTi, der ikke slår bunden ud af husholdningsbudgettet

Måske er du interesseret i...