Citroën C3 e-HDi 70 E5G Seduction

1. januar 2013 af Søren Juul

Set med økologi-briller er specifikationerne fine. Citroën C3 har runde former, en blød fransk undervogn, fem døre og så opgives den til næsten 30 km/l i denne e-HDi version med E5G-gearkasse.

Det kryptiske navn dækker over en fem-trins automatiseret, manuel gearkasse med elektronisk aktivering af koblingen og start/stop-teknologi. Sidstnævnte tænder og slukker motoren hurtigt og rykfrit, men gearkassen ødelægger glæden. Bed om første gear, træd speederen ned, og først efter evighed fatter den, at jeg vil i første gear. Bilen sætter i gang med et sæt. Den tøver kritisk i bytrafik. Særligt slemt er det, når du kryber frem i trafikkryds og skal afsted, når krydset tømmes. Der sker intet! Giv mere gas og motoren bliver forskrækket. Herefter hænger den i de høje omdrejninger, mens elektronikken fedter med koblingen, så det lyder som om, at du filer på den som en gammelfar. Efter lidt tid tillægger du dig en mere smidig kørestil, men det kræver tålmodighed og tolerance overfor langsommelighed. Sløvsindet aftager i de højere gear, men her begynder motoren så at løbe tør for kræfter.

Jeg kørte den både i by og på motorvej og endte på 16,0 km/l uden at køre tarmene ud af bilen. Det er ikke godt nok. Er du frankofil og har fysisk besvær ved at skifte gear, kan du godt overveje den lille C3 e-HDi. Alle andre interesserede bør snuppe den med manuelt gear. Den klarer 27,8 km/l og har endnu ikke fået gigt i tandhjulene.

 

Er du interesseret i en ny C3? Få 3 gode tilbud på den her

Citroën C3 e-HDi 70 E5G Seduction

Pris: 181.990 kr.
Motor: R4, 1.398 cm3, 8V, turbodiesel
Ydelse: 68 hk ved 4.000 o/min / 160 Nm ved 2.000 o/min
Topfart: 165 km/t
0-100 km/t: 16,2 sek.
EU-miks: 29,4 km/l |

Måske er du interesseret i...