For 150.000 kr. kan du få et perfekt eksemplar af en brugt hidsigprop fra Honda (t.v.), man ikke kan andet end at blive i godt humør over. Lægger du 100.000 kr. mere, får du en Golf GTI, der er den mest komplette og alsidige GTI på brugtmarkedet, eller en Cooper S, der mest er for de indviede fans.

© Søren Juul/Bil Magasinet

Brugttest: GTI-ånden lever endnu!

Er en moderne GTI et godt brugtkøb? Vi søger svaret på små snoede veje i Vestsjælland en sensommerdag i regnvejr

27. september 2011 af Steen Bachmann

Honda Civic Type-R

Sidste gang, jeg kørte Type-R udgaven af den gamle Civic, var en regnvejrsdag i foråret 2005. Der skete ingenting, når jeg trillede rundt om et gadehjørne i andet gear og gav gas, så jeg prøvede at blive i andet gear på den ujævne Vigerslev Allé midt i Valby. Min ­kollega havde fortalt mig, at motoren skal over 5.800 o/min, før der sker noget, og hold da fest, hvor var det godt, der ikke var nogle pansere i nærheden. Der sker noget!

Ved mellemhøje omdrejninger vågner den 2-liters benzinmotor, uden at du ligefrem kaster op over g-kræfterne. Men når den røde nål på omdrejningstællerens hvide baggrund passerer 5.500 o/min, bryder ­helvede løs. Knastakslerne har to indstillinger: Ved lave omdrejninger styrer de ventilerne (og dermed tilførslen af ilt og brændstof) som i en almindelig benzinmotor. Det betyder rolig og harmonisk motorgang, god holdbarhed og anstændigt brændstofforbrug.

© mmm.dk

© mmm.dk

Når du så er ved knap 6.000 o/min, og den elektroniske motorstyring konstaterer, at olietemperaturen er ok til at gå amok, går motoren amok. Fra at være en ordinær 2-liters motor med et sportsligt udstødningssystem forvandler den sig til en skrigende racermotor og farer op til begrænseren ved 8.000 o/min. Det føles, som sad du bag rattet af en DTC-racer, mens forhjulene stamper fra side til side som en arrig vædder for at finde greb under vandpytterne. Der er ingen blinkende lamper fra ESC eller antispin, for sådan noget findes ikke i dén her bil. Velkommen til VTEC-festen (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control = variabel ventilstyring)!

Jeg kom i tanke om oplevelsen, da jeg mødte ejeren af den flotte sorte Type-R på billederne. Han er mekaniker fra Nordsjælland, der i mange år har drømt om en Civic Type-R, og i efteråret 2010 købte han en årgang 2004 med 140.000 km på tælleren. Lad os bare slå fast, at han har en overordentlig god bilsmag. Skriget fra racermotoren overdøver helt og aldeles de to andre biler i testen, som fremstår pæne og fornuftige til sammenligning.

© mmm.dk

Men tør du købe en brugt bil, der tigger om omdrejninger? Jada!

I en hvilken som helst normal bil ville topstykket forlængst have forladt motorblokken i protest, men Type-R er om nogen bil bygget til bank. Der er få tjekpunkter: Omdrejningsorgiet forudsætter, at motoren får lov at blive driftsvarm, før den skydes af. Rigelig og god olie imellem serviceintervallerne på 1 år/20.000 km er essentielt. Tjek oliepinden, og nærlæs servicehæftet. Er det i orden, er motoren skudsikker og har decideret godt af at få nogle omdrejninger og af og til blive raset igennem.

Har motoren startproblemer eller ujævn tomgang, er det værd at tjekke, om tændrørene er blevet skiftet ved 120.000 km. Tandremsskift skal du ikke tænke på, for de 16 ventiler betjenes af kædetrukne knastaksler, og det ­variable ventilsystem kræver ingen særlig omsorg. På de første biler fra 2001-03 kan 2.- og 3.-gears-synkromeshen være slidt, så gearkassen børster tænder ved nedgearing, men problemet vedrører ikke biler fra 2004-2006.

© mmm.dk

Der er kun få Type-R af den gamle model på brugtmarkedet, og lige nu er der ikke en eneste til salg på BilBasen. Den nye og mere civiliserede model fra 2007 får du fra helt nede fra 215.000 kr., hvilket er sindssygt billigt, så overvej den. Vil du have den gamle hidsigprop skal du starte med at melde dig ind i Honda-klubben, og tjekke om der er ejere, der har lyst til at komme af med deres bil (det er der nok ikke!).

Vil du importere én fra Tyskland, har klubbens medlemmer stor erfaring og ved, hvad du skal kigge efter og hvordan du finder det helt rigtige køb. Held og lykke (og skriv til os, hvis du importerer et originalt eksemplar af hidsigproppen).

Se brugte Civic Type-R på BilBasen 2001-2011

VW Golf GTI

© mmm.dk

VW Golf V GTI
Hvad så med en brugt Golf GTI? Jo, den har vundet samtlige GTI-test i Bil Magasinet gennem årene, fordi den kan det hele: Den er fornuftig med fem døre, hurtig på de ­snoede veje og komfortabel på langture. Læg hertil et relativt lavt værditab for en bil af denne type samt lave driftsomkostninger, og du har en vinder (hvis vi altså kun taler fornuft).

Regn med, at service-­besøgene koster ca. 10 pct. mere på en GTI end på en almindelig Golf 1,6. Den tungeste ekstraudgift er bremser (ca. 1.000 kr. ekstra for alle fire), og ikke mindst dækkene: De lavprofilerede Conti Contact 3 koster ca. 1.000 kr. pr. stk. og et stort 60.000 km service inkl. nye tændrør, bremsevæske og filtre koster ca. 4.000 kr. hos en SMC-forhandler. Alt i alt kan GTI-udgaven af Golf V kun anbefales.

© mmm.dk

© mmm.dk
© mmm.dk

Mini Cooper S
VW i Asnæs ved Nykøbing Sjælland, hvor vi fandt GTI'en, har også en Mini Cooper S stående. Det er en årgang 2007 af den nye model, der ligner den gamle til forveksling, men er lidt større og har andre forlygter. Tidligere kørte den med kompressor, men har nu turbolader. Den er kvik på gassen og hurtig på de små veje, og den særlige Mini-feeling med de lodrette ruder og det ­ultradirekte styretøj i en lille, lav bil, er bevaret som i den gamle model. Men det er altså som om, den mangler noget vildskab. Jeg er ikke tvivl om, at den er lige så hurtig som de to andre, hvis du stiller en flok kegler op på en bane og tager tid, og til dens fordel taler også en langt mere moderne kabine end i gamle Civic.

Men Mini er en outsider i dette selskab, for den er hverken særlig vild, rå eller praktisk - den er en Mini.

© mmm.dk

© mmm.dk

Se brugte Mini Cooper på BilBasen

Forsikring: Det bliver dyrt
Dermed mangler vi kun at komme omkring forsikringen. Tidligere løb din assurandør skrigende væk med armene i vejret, så snart du nævnede bogstaverne "GTI", men i dag er det muligt for elitebilister over 25 år at købe en forsikring. Med samlerabat og uden skader de seneste tre år burde du kunne komme ned under 8.000 kr. i kasko. Er du under 25 år, vil det desværre være nærmest umuligt at forsikre en af bilerne i artiklen, som markedet ser ud nu, hvor det er småt med skræddersyede tilbud til unge.

Konklusion

Hvilken GTI tager vi så? Der er ingen som helst tvivl om, at Golf'en er den mest fornuftige, alsidige og komplette GTI, men den står stadig i en kvart million kroner. For mindre end 150.000 kr. får du en original skriger af en Civic Type-R, og skal der være fest, så lad der være fest. Den tager vi.

1# Honda Civic Type-R
Honda'en er en hård hund at leve med til daglig på grund af den hårde affjedring, mens skrigermotoren først går amok ved høje omdrejninger. Dermed er det to biler i én: En pålidelig hverdagsbil af lidt ældre dato, og en lynhurtig GTI. En forbandet charmerende hidsigprop.

2# VW Golf V GTI
Golf GTI har vundet talrige test gennem årene og ville også have vundet i dag, hvis ikke det var fordi, Honda'en er så forbasket charmerende. Den er praktisk, hurtig, komfortabel, billig i drift, pålidelighed og kan bruges hele året af hvem som helst, hvor som helst. Det fornuftige, sjove valg.

3# Mini Cooper S
Den udramatiske turbomotor i den seneste generation af Mini leverer varen. Styre­tøjet er fantastisk og den oprette siddestilling nede på gulvet inspirerer til at have det sjovt, men i direkte sammenligning med koleriske Civic og alsidige Golf er Cooper S mest for de indviede Mini-fans.

© mmm.dk

Fotos: Søren Juul
Repro: Mikael L. Wilken

Måske er du interesseret i...