Læs også

Biltest af Audi RS4 sedan

Audi RS4 sedan

Audi RS4 er en familie-bil og sportsvogn samlet i ét. Bilen på billederne er til salg hos House of Cars i Taastrup for 475.000 kr.

Brugt drømmebil: Audi RS4 Avant – lynet fra Ingolstadt

Hvis du har brug for plads til familien – men ikke er parat til at vinke farvel til fantastiske køreegenskaber eller en V8-motor – så er der ingen vej udenom den helt igennem fantastiske Audi RS4 Avant

3. september 2016 af Anders Richter

Når du spotter, hvad der ligner en stålgrå Audi A4 Avant i mængden, er det ikke fordi, pulsen i ens krop stiger. En Audi af denne årgang, i denne farve og endda som stationcar er måske noget af det mest diskrete, du kan køre rundt i – men læg så mærke til detaljerne:

Skærmene er trukket længere ud for at gøre plads til en markant bredere sporvidde både for og bag. De 19” fælge er ikke bare for sjov. Inde bag finder du nemlig et sæt keramiske skiver foran, som fylder hele fælgen ud. Bagpå opdager du to ovale rørhaler, og så er der det lille logo. Detaljerne er allerede opfanget af min hjerne, og min puls stiger, da jeg sætter mig ind og drejer nøglen. For jeg ved godt, at dette ikke er en Audi A4. Det er en RS4 og det gør hele forskellen!

Hvis du er af den opfattelse, at Audi’er er en smule kedelige, har du brug for at prøve denne bil. Gå et par gear ned i den ultrapræcise 6-trins manuelle gearkasse, som fungerer med den helt rigtige mængde af præcision og modstand. Omdrejningerne stiger heftigt, men der er ingen grund til at være bange. Først ved 8.250 o/min sætter begrænseren ind, hvilket er et vink med en vognstang om, at der skal skiftes gear. 

Lyden, når du rammer lige præcis det punkt, er så fantastisk og så vanedannende, at du hele tiden kommer tilbage for at få mere. 

I modsætning til modellens konkurrenter, som eksempelvis kunne være den baghjulstrukne BMW M3 med V8-motor, er RS4 udstyret med firehjulstræk. Nogle vil måske mene, at det er en smule kedeligt, men med 420 hk fra V8-motoren kan du sagtens have det sjovt. Samtidig tør du presse bilen langt hårdere, når du endelig finder en øde landevej.

Audi RS4 i B7-generationen er muligvis en af de bedst kørende Audi’er, der nogensinde er bygget 

Audi RS4 Avant 2006

Pris i dag fra ca. 500.000 kr.

Motor V8, 4.163 cm3, 32V 

Ydelse 420 hk ved 7.800 o/min | 430 Nm ved 5.500 o/min  

Topfart 250 km/t

0-100 km/t 4,9 sek. 

EU-miks 7,4 km/l 

Du kan udelukkende få denne generation af RS4 med en 6-trins Getrag-gearkasse. Den er en fryd at håndtere 

Når du så har prøvet bilen i en times tid, er du klar til at sælge både kone, børn og huset for at få råd til den. Heldigvis kan du få lov til at beholde familien og “nøjes” med at gøre et rimeligt stort indhug i friværdien, for denne RS4 har et par år og nogle kilometer på bagen, hvilket sænker prisen betragteligt. Testbilen har kørt 105.000 km og står til salg for 475.000 kr. Hvis du gerne vil have et eksemplar med færre kilometer på tælleren, skal du spare lidt flere penge sammen.

Selv om en halv million kroner stadig er mange penge for en gammel bil, er det svært at se, hvad der kan konkurrere mod dette køretøj. Og så er det en stationcar, hvilket gør det muligt at have masser af ragelse med, og selv om bagsædet ikke er enormt, kan dine børn sagtens være der.

Hvis du er faldet pladask for denne bil, bør du dog tage stilling til et par ting, inden du går ud og køber et eksemplar. Modellen kan fås med et sæt lækre Recaro-sportssæder, som er rigtig fine til en trackday, men i hverdagen er standardsæderne mere brugbare. Kulfiberskiver kan potentielt have en lang levetid, men går de i stykker, er der også en stor økonomisk risiko. Du kan dog eftermontere stålskiver sammen med nye calipre.

RS4 kan både fås som sedan, cabriolet og stationcar, og du skal nok regne med at betale lidt mere for sidstnævnte. Udover enkelte dyre sliddele bør der ikke opstå de store overraskelser, så længe du gør dit forarbejde og finder det bedste eksemplar, du har råd til.

Hvis du mener, Audi’s motorer er lidt kedelige, så skulle du prøve denne. Begrænseren slår først ind ved 8.250 o/min, hvor den lyder helt fantastisk!

Dette eksemplar er udstyret med de sjældne og hundedyre keramiske bremser på forakslen

Måske er du interesseret i...