BMW M5 4x4 blå 600 hk bagende estoril


BMW M5 med firehjulstræk viser sit værd i første test

BMW M5 har fået firehjulstræk og 600 hk – Frederik T. Frey tester om den duer til noget på Estoril-racerbanen i Portugal.

4. december 2017 af Frederik T. Frey

Hvor?

BMW M5 i seneste generation præsenteres på knastør asfalt på Estoril-racerbanen i Portugal.

Hvad er nyt?

I den seneste M5 er antallet af hestekræfter vokset til 600, mens momentet er løbet løbsk til 750 Nm. Sammenlignet med den forrige M5 er det et hop i ydelse på 40 hk og 70 Nm. Grundmotoren er den samme som i forrige generation af M5. Det betyder, at den nye F90-generation gemmer en 4,4-liters V8'er med biturbo under den lange motorhjelm.

For første gang nogensinde har M5 måtte ty til firehjulstræk frem for baghjulstræk. Systemet er fuldstændigt åbent, hvilket i teorien betyder, at samtlige kræfter kan sendes frit mellem de to aksler – altså også 100 pct. til forhjulene. I de to firehjulstrukne programmer, 4WD og 4WD Sport, vil M5 altid favoriserer baghjulene, og først sende power til fordækkene, når bagdækkene mister greb. Forskellen på de to firehjulstrukne programmer er mængden af tolerance, der udvises fra ESC-systemet – 4WD Sport tillader mere bøllekørsel med bred bagende.

BMW M5 F90 4x4 firhjulstræk blå estoril 2018 racerbane forfra front

Den nye BMW M5 har droppet baghjulstræk, og fås nu udelukkende med firehjulstræk.

Hvem er konkurrenterne?

Lige til højrebenet ligger Mercedes-AMG E 63 S med 612 hk. Audi RS6 holder også parkeret i samme klasse.

Hvordan kører den?

De to firehjulstræk-programmer føles meget forskellige. I det mest konservative er der stor kontrol og overvågning med, hvornår og hvor meget gas der doseres. Takket være firehjulstrækket kan der i begge programmer gås tidligt på gassen i sving, men grundet ESC'ens mere strikse væsen i 4WD uden Sport, føles den store sedan ikke så legesyg i dette program.

Med de korrekte indstillinger føles M5 langt henad vejen som en baghjulstrækker, og bagenden smider den også gerne. De eneste steder, jeg rigtigt bemærker trækket på forhjulene, er på vej ud ad sving, hvor der kan gås utroligt tidligt på gassen, men hvor styringen også mister en smule nerve og feedback, som forhjulene arbejder. På indstyring enten af gassen eller på bremsen er styringsfølingen intakt og i top.

Til dem med meget hår på brystet har den nye M5 også en køreindstilling, hvor kun baghjulene trækker. Samtidig er al ESC slået fra, så på overfladen ligner det mest af alt et drift-program.

BMW M5 Drift blå estoril front 2018 4x4 firehjulstræk

I et særligt køreprogram sendes alle kræfterne til baghjulene, mens al sikkerhed slås fra – det føles som et rent drift-program.

Hvornår lanceres den?

Før du skal bekymre dig om tidspunktet, skal du lige tjekke pungen først. 2.079.195 kr. koster sedanen – oveni det kan der bl.a. købes keramiske bremser til 171.870 kr.

VI SYNES... 

Den lynhurtige BMW er fortsat et utroligt miks af tilgængelighed, luksus og fantastiske præstationer. Firehjulstrækket giver klæbende greb, men bilen har stadig en skæg balance, der kan påvirkes, selv om det er så som så med dramatikken i super-sedanen, M5.

BMW M5 kulfiber carbon test 2018 blå Estoril

Bil Magasinets Frederik T. Frey banker på det kulfiberforstærkede plastik-tag på den nye BMW M5 på Estoril-racerbanen i Portugal.

Måske er du interesseret i...