© Søren Juul/Bil Magasinet

BMW 550i

BMW 550i klarer 100 km/t på 5,0 sek. Tid til at annullere M5-ordren?

30. november 2011 af Søren Juul

400 hk! Fra en V8 i snuden på en 5-serie. BMW M5 E39 ryddede forsiden i 1998 med dén konfiguration, og den er stadig sjov og hurtigt her i 2011, skulle vi hilse at sige. Så hvorfor vente på den nye M5 med 560 hk, når den billigere 550i har 407 hk og 600 Nm (100 Nm mere end i E39 M5) fra en neddroslet version af M5-motoren og sprinter til 100 km/t på fem sekunder rent?

Fordi 550i er sat i verden til at løse en helt anden opgave end dén, som ingeniørerne hos motorsportsafdelingen M GmbH bruger tid i laboratoriet i Garching og på racerbanerne for at løse.

Det handler om komfortabel og luksuriøs “schnellfahren”. Med en vis diskretion, forstås. Kun emblemet og de to store, rektangulære udstødningsrør fortæller, at testbilen har mere under motorhjelmen end indstigningsmodellen 520i.

© Søren Juul/Bil Magasinet

Stryger forbi 200 km/t
Testbilen svæver afslappet hen over Autobahn med de aktive støddæmpere sat i den blødere indstilling og adskiller sig heller ikke her fra andre 5-serier. Forskellen er, at den ikke har brug for en ekstra mundfuld luft, når du presser speedometernålen forbi 200 km/t.

Aldeles uanstrengt bliver den ved, og den kan blive deroppe i timevis kun afbrudt af pitstop på tankstationer.

Kraftudladningen fra V8’eren er ét langt sug krydret med en (lidt for) underspillet musik fra V8’eren. Ikke engang en 530d kan være med i mellemaccelerationerne, og fornøjelsen toppes af den hurtigt roterende, fløjlsbløde V8’er. Selv om den ikke siger meget, så lover det godt for den nye M5 med så meget power under højre fod. Der burde indføres en forpligtende fodnote på slutseddelen til at lufte din 550i på tysk grund uden snærende hastighedsgrænser - dels af hensyn til dit kørekort - og dels for dit velbefindende. Det føles godt langt ind i sjælen at flyde ned gennem Europa i et tempo, der ville få en SF’er til at give Færdselspolitiet tilladelse til at udstede dødsstraf på bødeblokken.

© bilmagasinet.dk

© bilmagasinet.dk

Styrer hurtigt og præcist
Turen fra München til Modena kan være enerverende med masser af trafik nedover Brennerpasset, men vi kommer frem til Italien mere udhvilede, end da vi satte os ind i bilen, skønt vi har kørt med en blysko på speederen.

Men, tag den så op på en italiensk bjergvej, og du forstår, hvorfor M5-fans bliver belønnet for deres tålmod med M GmbH til at trylle med 5-serien:

550i styrer som altid (og som forventet) hurtigt og præcist. Men med så mange kræfter er undervognen for blødt afstemt til at udnytte den uudtømmelige kraftkilde, som BMW kalder en motor.

ESC-lampen blinker flittigt, når baghjulene be’r om tilladelse til at steppe sidelæns. Men uden et differentialespær er det formålsløst. 550’eren vil hellere ned og lege i de hurtige, bløde landevejskurver og på motorvejen, hvor den træder i karakter som en sportslig direktionsvogn med sublim automatgearkasse.

Spiller diskretion en faktor, så er en sort 550i den perfekte løsning: Effektiv som en Mossad-agent i jakkesæt løser den opgaven, men går du efter den mest pirrende køreoplevelse, så hedder den M5.

Måske er du interesseret i...