BMW 520d Touring vs. Mercedes-Benz E220 CDI T

Bagagerum i størrelse kummefryser, komfort i business class og nøjsomme dieselmotorer - men skal det være fra BMW eller Mercedes-Benz?

1. februar 2011 af Søren Juul

Sedanudgaven af BMW 5-serie har indtil videre haft held til at køre noble Mercedes E-klasse ud på et sidespor i Bil Magasinet. Men i stationcar-varianterne og med ski og snowboard på nakken er Mercedes’en bogstavelig talt den store med klassens største lastrum på 695 liter. Når splitbagsædet nedfældes, rummer Mercedes’en mægtige 2,0 kubikmeter.

Se stortesten med de 4-dørs BMW 523i, Mercedes E-klasse & co.

Det betyder, at der er plads til både ski OG to bagsædepassagerer. Men bagsædets 33/66-fordeling kræver, at du installerer ski til venstre og passagerer i midten og til højre. Der er dog rimelig ok plads begge steder.

Svumpf! En el-motor trækker selv bagklappen i med klassisk Mercedes-finesse. Det er standard. Samme fornøjelse koster 12.287 kr. i BMW, som til gengæld har en mere praktisk 40:20:40 opdeling af splitbagsædet. Det betyder at dine to bagsædepassagerer sidder optimalt ude i hver side, mens alpinudstyret hviler sig på midterpladsen. Selv om Mercedes-bagagerummet er 135 liter større (280 liter med sæderne nedfældet), skal du i praksis ikke være nervøs for at løbe tør for plads i 5’eren.

Mercedes-Benz E200 CDI T

Stærk Mercedes-diesel
Jeg starter Mercedes-motoren: En sej kraftkarl med 170 hk og et kraftig drejningsmoment på 400 Nm allerede fra 1.400 o/min. Sidstnævnte kompenserer næsten for, at BMW’en har 14 hk mere. I mellemaccelerationerne føles og er Mercedes’en dog marginalt langsommere, men hvad værre er, drivlinen savner raffinement. En lidt rå dieselklapren strømmer ind i kabinen, mens den 5-trins automatgearkasse virker tøvende og uengangeret i forhold til drivlinen i BMW’en.

Dennes 8-trins automatgearkasse skifter mere smidigt, og softwaren er bedre til at forudse dit kørselsmønster, når der er behov for et kickdown. Og så er der naturligvis forbruget: Mercedes’en er opgivet til ganske flotte 16,4 km/l, mens BMW’en nipper til brændstoffet som en minibil med 18,9 km/l i snit.

BMW 520d Touring

Med fartpiloten på konstant motorvejs­tempo vinder Mercedes’en dog mange point tilbage. For hvor BMW’ens mere direkte styretøj kræver konstante små-korrektioner, når hjulene følger lastvognspor og vejstriber, så flyder Mercedes’en ustresset og roligt afsted på motorvejen kilometer efter kilometer. Men der kommer et tidspunkt, hvor vejen svinger, og hér kommer stjernebilen til kort.

Den duver gennem svingene og har en ulden margin op til skridgrænsen, hvis du kører til. 5-serien er også blød, men når du går den på klingen, tager den sig sammen og går afmålt og præcist til kurverne med mindre krængning, mens styretøjet leverer feedback i sådan en grad, at det store Mercedes-rat synes at være forbundet til forhjulene med drive-by-wire. BMW’en giver dig lyst til at tage en snoet omvej over landet.

Konklusion: Vi tager BMW'en
Som rejsevogn står Mercedes’en godt med sin rummelige kabine og en forbilledlig præstation på motorvejen, men i dét her prislag forventer jeg også en vis dosis baghjulstrukken køreglæde, hvis lejligheden byder sig. Og så er der prisen. En lille million kroner for store stationcars med moderat udstyr og 4-cylindrede dieselmotorer er til at grine af.

De skal privatleases - og her er står BMW’en med det stærkeste tilbud. Skiene ender derfor i BMW 520d Touring.

1# BMWE 520d Touring
520d er den billigste BMW 5-Serie Touring, du kan få - men temmelig sikkert også den bedste. Den lille dieselmotor er et støjsvagt muskelbundt spændt for en af markedes bedste automatgearkasser (glem versionen med manuelt gear). Topfart på 220 km/t, 0-100 km/t på lidt over 8 sekunder og næsten 20 km/l for en 1,8 ton tung, stor, men særdeles adræt tysk luksusstationcar er en imponerende bedrift.

#2 Mercedes-Benz E 220 T CDI
Isoleret set er denne Mercedes-Benz svaret på de flestes bønner om en suveræn, stabil og stærk luksusstationcar skabt til et suse afsted med 160 km/t time efter time. Men den har et par problemer med en forældet gearkasse og en motor, der rent faktisk fungerer bedre i den billigere, lidt svagere E 200 CDI. Som motorvejscruiser er den en vinder, men når vejen snor sig, er der ikke meget festivitas over at styre den store Mercedes-Benz.

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen