Bentley Continental GTC V8 S

Når man tager Bentley's monsterbil ud på en snoet vej i et lidt tjept tempo, føler man sig som Moses. De andre trafikanter trækker til højre eller venstre og gør plads. Excellent!

5. april 2015 af Steen Bachmann


Fra Bil Magasinet nr. 274, juli 2014 

Da den egyptiske hær for 3.500 år siden havde presset Moses ud til kanten af Det Røde Hav, så det ikke for godt ud. Hæren ville uddele en kindhest for de ti plager i Egypten, men så skete der et vidunder. Vandene blev delt, så Moses og hans følge kunne vandre tørskoet gennem havet, og sådan er det også at køre åben Bentley.

I en åben Bentley behøver du ikke løfte en finger. Den bringer dig frem som en stor og veldresseret butler-bjørn. Og selv om overklassen også kan have bekymringer, er det som om, de fordufter efter et par timer på bagsædet i Shanghai, på en snoet vej i det skotske højland eller bag rattet en kølig forårsmorgen i det sydlige Californien.

På vej ud af San Diego, en by på størrelse med København ved grænsen til Mexico, er der en vis morgentrafik. Trafikken flyder mere glidende end i København, hvor du skal standse for rødt for hver 40 meter, men her er pres på. Det skifter mellem én, to og tre vognbaner på grund af vejarbejde, men mens der i Danmark ville være kamp om at komme forrest, er her ro over afviklingen.

Da jeg kommer glidende i den 2,5 ton tunge Continental GTC V8 S lakeret i Silverlake, en moderne og lidt lysere fortolkning af den klassiske Bentley-blå, er det som om, alle de almindelige biler, pickupper og håndværkere på vej til arbejde giver plads. Kalechen med tre lag er slået ned, der er en let lun brise fra ventilationshullerne i den læderbeklædte og 14-vejs justérbare stol - herunder varm luft ned over skuldrene - og jeg triller med den fabelagtigt velafbalancerede 8-trins automatgearkasse fra den tyske specialist ZF i Comfort.


I en Bentley skal det tages bogstaveligt. Vejen er af en beskaffenhed, der ville få FDM op i det røde felt på grund af de enorme huller i asfaltens slidlag, men de 21 tommers kæmpehjul og luftundervognen gør sit arbejde fortræffeligt. Bilen hugger eller vugger ikke i hullerne, den passerer dem bare, og sådan er det hele vejen igennem.

Testbilen er den nye S-udgave af Continental V8, der er sænket 10 mm og har fået nydesignede 20”-fælge (testbilens 21” med keramiske bremser er ekstraudstyr). Motorstyringen er ændret for en lidt højere ydelse og en skarpere speederrespons, og undervognen er modificeret med mulighed for en mere sportslig indstyring samt en mere aggressiv tilgang til kunsten at affjedre effektivt uden at miste brugbarhed i hverdagen.


Det er en mageløs bil, der, når man kommer fra den virkelige verden, er svær at se nogen mening med. Den almindelige GT V8 er lynhurtig, så hvorfor bygge en endnu hurtigere variant?

“Vi vil give V8-kunden flere muligheder ved at gøre den lidt hurtigere, lidt mere involverende og styretøjet lidt skarpere. Nogle vil altid have mere,” forklarer Head of Product Management hos Bentley Motors, Paul Jones, en gentleman sidst i 40’erne klædt i hvid poloshirt med Bentley-logo.

En åben bil med en topfart på 307 km/t. Er det ikke overkill? 

“Vores kunder kan godt lide at køre en bil med overskud. En luksusbil skal være ubesværet, den skal virke som om, den aldrig anstrenger sig uanset hvor hurtigt, du kører, og hvad du udsætter den for. Og det er jo ikke sådan, at vi begrænser topfarten eller hvor hurtig, bilen er fra nul til 100 km/t, bare fordi vi giver motoren lidt flere kræfter. Den højere topfart følger helt af sig selv. Vi står naturligvis inde for bilens køreegenskaber og sikkerhed også ved høje hastigheder,” lyder det.

V8-udgaven af Continental blev lanceret i 2012 for at udvide mærkets modelpalet. Den er tænkt som et alternativ til dem, der finder det lidt anstrengende hele tiden tiden at skulle hælde brændstof i 90-liters-tanken på deres W12-Bentley, og den har officielt et forbrug, der er 40 pct. lavere. V8’eren er også noget billigere, selv om det ikke interesserer Bentley’s kunder.

“Næh, i hvert fald ikke på de nye markeder. Når jeg taler med vores forhandlere i Kina, har de aldrig nævnt noget om kunder, der har spurgt til prisen. De kinesiske købere er mere interesserede i, hvor meget plads der er til benene på bagsædet, og om det er muligt at få trådløst netværk, så man kan arbejde fra bilen,” fortæller Paul Jones.

V8’eren sælger bedre end ventet og har en stor del af fortjenesten for, at salget af mærkets biler fra 2012 til 2013 steg med 19 pct. Næsten hver fjerde af de 10.120 biler, Bentley byggede sidste år, blev solgt i Kina, mens USA fortsat er mærkets største marked, som aftager næsten en tredjedel af produktionen.

Derfor giver det mening, at den internationale lancering af den nye GT V8 S foregår i det sydlige Californien. Det har ikke regnet i næsten to måneder, så her er knastørt, men vejrudsigten varsler regn sidst på dagen. Ruten er 500 km fordelt på kuperet landevej gennem vin- og hvedemarker, en strækning gennem en ørken, den mageløse bjergvej til Palm Deserts, som du måske læste om i Corvette-historien i sidste måned, og highway’en tilbage til San Diego langs Stillehavet.

Den aktive fartpilot fører os ud af storbyen i elegant stil, og Bentley-roen falder over denne skribent og min kollega fra et italiensk bilblad. Når du træder en anelse på den smukt formede aluminiumsspeeder med gearet i Comfort, kommer der en hyggelig brummen fra den 4-liters V8’er og de behørigt afdæmpede turboladere, mens farten langsomt stiger. Der er ingen hast, og det foregår i ét glidende ryk.

Da vi standser til kaffepause i en mindre by, hvor landskabet er blevet mere kuperet, er det min tur. Jeg sænker stolen, og kører den lidt frem, indstiller lændestøtten og trækker det eljustérbare rat lidt tættere på for at få et godt greb om situationen. Med gearkassen i Sport trykker jeg på startknappen, og får et hult brøl fra V8’eren, der lyder som forvandlet. Det er ikke den tunge buldrende lyd fra Corvette’s V8’er. Det er en mere fin og afbalanceret dyb motorlyd - nærmest en autoritær mumlen.


Men dap til gassen, og sportsudstødningen giver lyd fra sig! Vi kører ud på de åbne, snoede landeveje og må være kommet ind i et amt, der har større vejbudget, for nu er asfalten jævn og vejbanen smukt udført. Den opfordrer til at blive brugt.

At køre den gamle Bentley Arnage var som at sidde i en stor læderstol og blive skudt hen ad vejen af en raket. Sådan kan Bentley lide det, sådan er alle Bentley’er, og sådan er oplevelsen af bilen nu. Jeg øver mig i at ramme det rigtige gear før hvert sving med palerne bag rattet, men her er så meget moment fra den trykladede aluminiumsmotor, at det ikke er ulejligheden værd. Så længe du bare holder den over 1.500 o/min, lægger den fra land som død og helvede i svinget lige præcis, når du træder på speederen. Med sænket undervogn og træk på alle fire enorme hjul med 40 pct. for og 60 pct. bag som udgangspunkt, er der en herskerfornemmelse over omgivelserne, som kun en Bentley kan levere.

Vi slår kurs mod nord og en strækning på 70 km gennem en tør dal, hvor den tosporede vej er lige som en lineal, og der ikke er et øje at se. Jeg bliver i Sport og giver fuld gas - det skal jo prøves. Og så skal jeg sagomeleme love for, der sker ting og sager.

Bentley’en sætter sig ikke på bagenden og løfter ikke fronten.Den bliver, hvor den er, men går straks fem (!) gear ned, hvorefter motoren brøler med en mere rå undertone, end vi hidtil har hørt, og så rykker den. Tredje, fjerde, femte gear - godt på vej gennem sjette viser den sin karakter som en overskudscruiser af Guds nåde. Ja, vi var i nærheden af en hastighed, der begynder med “3” og ikke “2”. Her suser det med taget nede, men vindstopperen bag de to forsæder er effektiv.

På bjergvejen over passet, der fører ned til rigmandsghettoen Palm Desert inde i midten af Californien, får bilen lov til at demonstrere sine sportslige ambitioner. Jeg sætter min medkører af på udsigtsposten over byen, og tager en tur op og ned ad bjerget, hvor jeg dagen forinden kørte samme tur i den nye Corvette Stingray Convertible. Det er en helt anden verden.

På papiret er Bentley’en lige så hurtig, men den kræver mere dødsforagt på grund af sin vægt. Den slæber på et helt ton mere, og selv om det med intelligent udnyttelse af mulighederne i computerstyret affjedring og fordeling af trækkraft næsten lykkes af undgå understyring (jeg turde ikke slå ESC-systemet helt fra, for der var langt ned), er det stadig som at styre en meget, meget hurtig elefant. Det er prisen for at køre en monsterhurtig luk- susbil - selv Bentley kan ikke trylle med naturens kræfter.

Men hvor tunge biler oftest er i konflikt med deres vægt og kæmper mod den, kæmper Bentley’en med sin vægt. Ingen kan argumentere mod, at en dør til en bankboks er tung. En Bentley er tung, ja, men sammenlignet med hvad? Hvis du vil have en let bil, kan du jo bare købe én (bare vent til de kommer med deres SUV i 2016. Den begynder, hvor Range Rover slutter, og vil kunne fås som plug-in-hybrid - den bliver tung!).

Efter frokosten, der passende bliver indtaget i Frank Sinatra’s tidligere sommerhus ved en klaverformet pool under slanke palmer midt i Palm Desert, skifter vi til coupé-udgaven af GT V8 S. Den er lige så magtfuld og hurtig som den åbne, og det er dén, jeg ville bruge mine Lotto-penge på, hvis jeg var i markedet for en ny Bentley GT.


På fabrikken i Crewe nord for London har de fremstillet motorer uafbrudt i 75 år. Der skal investeres mere end 800 mio. pund (syv mia. kr.) i udvikling af nye modeller de kommende år, og netop nu er de ved at installere 20.000 solpaneler på taget af de gamle murstensbygninger. De skal kunne dække op til 40 pct. af fabrikkens behov for energi, så kom ikke og sig, at luksusmærkerne blæser på miljøet.

Nu trækker skyerne op, og regnen kommer, da vi kører gennem dalen mod Los Angeles, hvor flere tusinde vindmøller står på rækker og udnytter de varme vinde, der blæser mod metropolen. Efter at have tordnet ned ad tilkørselsrampen og bragt hastigheden ned på de dér 120-130 km/t, du kan køre på de panserfyldte highways uden af blive stoppet, slår jeg fartpiloten til, og fornemmer det næsten umærkelige skifte, da motoren går fra otte til fire cylindre.

Sådan triller vi tilbage til ranchen i San Diego, kun afbrudt af enkelte stints med høj fart, når trafikken tillader det, når vi mener at kunne overskue pansersituationen, og når vi vil kvittere for de lokale trafikanters venlige holden til højre, så snart de ser den store Bentley i bakspejlet. Da vi nærmer os bygrænsen til San Diego, viser kørecomputeren et snit på 9,1 km/l, hvilket betyder en rækkevidde på omkring 800 km på en fuld tank.

Moses vandrede 40 år i ørkenen (rygterne siger, at der var én, der havde tabt sin pung), og 40 år kunne også være et godt bud på, hvor lang tid det vil tage, før jeg får råd til at købe testbilen som brugt. Skulle det blive aktuelt, ville den være et godt, omend ikke guddommeligt valg.

 

Mere

Måske er du interesseret i...