Bentley Bentayga V8 Diesel front
Bentley Bentayga V8 Diesel © Søren Juul

Bentley Bentayga V8 Diesel: Gør plads for kongen

Bentayga Diesel er en fem meter lang og to meter bred konge af bilerne. Den er stærk som en okse og lige så nem at køre som en VW Up

25. november 2017 af Steen Bachmann

Når man glider gennem den tunge trafik ind mod København en almindelig torsdag morgen i en Bentayga, er det ligesom om, det hele er til at holde ud. Bilen hjælper nænsomt med at blive mellem vejstriberne, og den aktive fartpilot holder passende afstand, så man ikke skal ulejlige sig med at bruge den store polerede aluminiumspedal til højre. Selv de rutinerede jeg-kører-en meter-bag-ved-dig-for-at-få-dig til-at-flytte-dig-selv-om-der-kører-en-bil-foran-idioter på Vestmotorvejen synes at slappe af, og der er heller ingen grund til at presse en Bentayga bagfra.

Du har ikke en jordisk chance, hvis jeg træder på speederen.

Bentayga er Bentley’s svar på SUV-bølgen. Jeg havde sidste år fornøjelsen af at tage W12-benzinvarianten op på 275 km/t på Autobahn, hvor der stadig var mere at give af (Bentley garanterer en topfart på 301 km/t), men der er kunder, for hvem rækkevidde er vigtigere end topfart. Derfor fås den nu også med dieselmotor.

Bentley Bentayga V8 Diesel interior
Bentley Bentayga V8 Diesel

Den trykfølsomme skærm kender vi fra Audi. Skulle den ikke have været skjult under et panel af træ?

© Søren Juul

Den 4-liters V8 med to twinscroll-turboladere er lånt fra Audi SQ7. Motoren er samtidig udstyret med en elektrisk kompressor, der lynhurtigt sætter tryk på kedlerne, så Bentley-ejere ikke skal vente på ladetryk. Det kommer som et karatehug, når du træder hårdt på speederen. Uanset om du kører 50 eller 250 km/t, er her power til at komme fremad. Filosofien er ophøjet luksus og overskud af kræfter.

Brændstoftanken er på 85 liter og rækkevidden teoretisk set over 1.000 km. 12 km/l i snit er opnåeligt.

Tag det stille og roligt

Det sjove er, at man egentligt ikke har brug for at køre offensivt til daglig. Bentayga triller fredeligt mellem alle de almindelige biler med en dæmpet brummen fra de otte cylindre som en konge, der nynnende går en tur blandt sine undersåtter.

Bentley Bentayga V8 Diesel interior
Bentley Bentayga V8 Diesel interior

Hvis det ligner aluminium, er det alumini­um. Betjening af bilen er simpel, og alt er lækkert at røre ved

© Søren Juul

Dukker der så et par sving op (det ved bilen i forvejen fra dens navigation), udfoldes der noget, der føles som magi.

Her er fire køreprogrammer og fire indstillinger af luftundervognen. I Sport sænker SUV-kongen sig mod asfalten, går et par gear ned i den 8-trins automatgearkasse fra ZF, og sætter ladetryk på turboladerne. Så kan du bare komme an. 

Opfører sig som en lettere bil

Med quattro firehjulstræk, elektronisk spær, anti-dykkefunktion, traction control og 117 andre systemer kaster den 2,4 ton SUV sig gennem svinget med en lethed som om, den var en Peugeot 106 Rallye. 48V-strømsystemet tillader aktive krængningsstabilisatorer, der forhindrer bilen i at krænge. Det er vildt at opleve. Den farer gennem sving uden at krænge, og man skal køre vanvittigt for at fremkalde bare et lillebitte hvin fra de 27,5 cm brede dæk. 

Bentley Bentayga V8 Diesel wheel
Bentley Bentayga V8 Diesel

20” alufælge er standard, men der fås op til 22".

© Søren Juul
Bentley Bentayga V8 Diesel side
Bentley Bentayga V8 Diesel

Bilen fås i 100 farver, heraf flere totonede. Du kan også få lavet din egen farve, hvis du har råd. Priserne for metallak begynder ved 100.000 kr.

© Søren Juul

Bentayga Diesel koster 1.092.890 kr. fra fabrikken. Registreringsafgift og moms er 2,3 mio. kr., så prisen på danske plader er 3.355.098 kr. (testbil: 4.368.140 kr.). 

Bentley anbefaler flexleasing: Med en udbetaling på 350.000 kr. kan du flexlease testbilen for 37.532 kr./mdr. over 12 måneder.

Vælg mellem 100 farver

Du skal tage fri fra arbejde, hvis du vil have én, for det tager en hel dag at specificere den. Her fås metallak i mere end 100 farver, hvoraf flere er totonede. 

Der fås kabine med indlæg af eukalyptus, marmor, kulfiber eller aluminium med himmel og kontrast­syninger i passende nuancer. Du kan få et Breitling-ur magen til det, der sidder i bilen, og vælge mellem tre hifi-anlæg, hvoraf det største fra Naim har 18 højttalere og en effekt på 1.960 watt.

Der fås pakker til offroad-kørsel, langture, byen og events (så du kan ankomme til operaen i stil), og udstyr til lystfiskeri, surfing, mountainbikes og falkonérer. Du kan få bygget den præcis, som du vil.

Bag om Benyaga: Sådan bygger de den store Bentley

Bentley Bentayga V8 Diesel rear
Bentley Bentayga V8 Diesel

I Bentayga ­sidder du højt og med overblik og autoritet i trafikken. Alene bilens størrelse får andre trafikanter til at holde til højre.

© Søren Juul

DATA

Bentley Bentayga V8 Diesel

Motor
V8,3.956 cm3, 32V, ­biturbodiesel  
435 hk ved 3.750 o/min
900 Nm ved 1000 o/min

Topfart 
270 km/t

0-100 km/t 
4,8 sek.  

Forbrug
12,5 km/l

Pris 
3.355.098 kr.

Måske er du interesseret i...