Biltest af Audi RS4 sedan
Biltest af Audi RS4 sedan © bilmagasinet.dk

Audi RS4 sedan

Livets svære valg

18. maj 2006 af Bilmagasinet

Af: Mikkel Thomsager & A. Hansen

Audi RS4 er en mere direkte konkurrent til BMW M5, end den burde være

Livet er fuldt af valg. Svære valg. Nogle gange er det rart ikke at skulle vælge, fordi du er afklaret med et tidligere valg. Sådan har jeg det med BMW M5. Skulle jeg vælge den eneste ene – altså bil – så svarer jeg bare BMW M5. Den har det hele. Så let er det. Eller så let var det, indtil jeg satte mig under den flade del af rattet på en Audi RS4.

Egentlig var jeg også fuldt afklaret med Audi A4, som i standard-versionen efterhånden virker bedaget, ikke mindst fordi undervognen ikke er særlig godt afstemt. Audi har en strammere og bedre undervogn på lager, men der er trods alt et stykke vej op til en BMW M5. Og skal en M5 endelig have konkurrence fra en Audi, må det være fra den kommende RS6 med V10-turbomotor. Så på forhånd var der ingen tegn i bilhorisonten på, at den 420 hestes RS4 skulle ændre på mit afklarede svar.
Men så let er det bare ikke, hvilket stod klart allerede efter få kilometer med RS4-logoet i ryggen. For mens BMW’en er en Dr. Jekyll/Mr. Hyde-bil, som gemmer ressourcerne, til du kræver dem (tryk på ”M”-knappen), så er RS4 en supersportsvogn fra første gang, du træder på speederen. Den til formålet rat-monterede ”S”-knap gør ikke den store forskel i den sammenhæng.

Trumf i kortlommen
RS4 er simpelt hen mere homogen. Men derudover har den en trumf mere i kortlommen, for mens M5 kun trækker på baghjulene, har Audis 420 hestekræfter omsider givet quattro-systemet noget seriøst at arbejde med. Med 40/60 fordeling for/bag virker det tæt på perfekt.

Til gengæld er RS4 også mere rå i hverdagen. For mens den 200.000 kr. dyrere BMW M5 opfører sig som en nobel forretningsmand med formuen i orden, så længe man futter rundt i lokalområdet med maks 80 km/t., så skilter RS4 med sine kvaliteter fra det øjeblik, man trykker på start-knappen. Motoren buldrer løs også i tomgang. Ikke at den støjer. Cruiser man ligeud med godt og vel dansk motorvejsfart, er lyden nærmest væk, men kører man RS4 ud i gearene og op til de 8.000 o/min, så følger en dyb, truende buldren, også på den anden side af 5.000 o/min, hvor lyden i andre biler får mere diskant og hidsighed.

Den faste undervogn, der er forbundet til asfalten med 18-tommer hjul, kan RS4 dog ikke løbe fra. Fremfærden er hård uanset hastighed. Det er her, RS4 viser sin homogene, men kompromisløse sjæl til forskel fra BMW M5.

Nogle vil se det som en kvalitet, andre som en svaghed. Selv bliver jeg efterladt præcis der, hvor jeg ikke vil være, nemlig der hvor jeg – hvis det skulle komme dertil – bliver nødt til at vælge. I skrivende stund hælder jeg til at spare de 200.000 kr. og snuppe Audien i stedet for M5, men det kan godt være, jeg skifter mening, når dagen oprinder – engang.

AUDI RS4
Motor V8, 4.163 cm3, 32V
Ydelse 420 hk ved 4.000 o/min
430 Nm ved 7.800 o/min
0-100 km/t. 4,8 sek.
Topfart (begrænset) 250 km/t.
Forbrug EU-miks 7,4 km/l
Årlig ejerafgift 9.480 kr.
Vægt/last 1.625/575 kg
Mål (L/B/H) 459/182/142 cm
Bagagerum 460 liter
Dæk 255/40R18Z
Værditab 3år/60.000 km ca. 700.000 kr. (45 pct.)
Reservedelsindeks ikke oplyst
Pris 1.533.100 kr.
Pris u/afgifter ca. 600.000 kr.

VI SYNES…Fremragende fuldblods familieracer, som nok er brugbar, men aldrig lader piloten i tvivl om, at den er sat i verden for at køre stærkere.

Måske er du interesseret i...