Audi RS4, Blå, 2012 forfra

Du kender en RS4 Avant på de større luftindtag på fronten, alu-sidespejlene og naturligvis de potente skærme

Audi RS4 fra dengang V8 var det eneste rigtige valg

Vi har været en tur i arkivet og fundet vores testkørsel af den gamle Audi RS4 – altså den med en stor fed V8’er og himmelsk lyd.

13. december 2017 af Thomas W. Brixen

Det hele startede med Audi RS2

Audi opfandt nærmest begrebet power-stationcar, da de i 1994 introducerede Avant RS2, baseret på en Audi 80 Avant. Med en enorm turbo og fem cylindre på 2,2 liter slagvolumen var resultatet 315 hk. I dag lyder det måske ikke ligefrem gak-gak, men dengang blev Audi’s RS-folk bedt om at tjekke ind på den lukkede, da de præsenterede konceptet: “Familie-wagon udenpå, racerbil indeni”.

0-100 km/t nåede du på blot 5,4 sekunder og topfarten på 262 km/t var kvikkere end mange af datidens superbiler. Quattro-firehjulstræk var en del af pakken, og naturligvis var entusiasterne ellevilde. En ny biltype var født. 

I 2000 kom så den første RS4 Avant, direkte nedarvet fra A4 Avant. Med V6 og biturbo var den stadig en voldsom krabat, effekten var nu 381 hk, og 0-100 km/t tog lige under fem sekunder. Havde du brug for en vild stationcar, var der ikke så pokkers mange alternativer, og da slet ikke, hvis du insisterede på firehjulstræk – hvilket nok gjorde ideen om en 381 hk familiebil til at køre ungerne i skole bare en smule lettere at sælge til chefen (læs: fruen).  

Audi RS4, Blå, 2012 interiør

Som forventet er kabinen i RS4 Avant et dejligt sted at opholde sig. Behagelige sportssæder er standard. Skal det være hårdkogt, fås rå skålsæder

I 2005 var Audi klar med næste generation, nu med V8 sugemotor. Men nu kunne du både få RS4 som sedan, cabriolet og stationcar. Dermed blev den pludselig konkurrent til BMW M3, og tilhængere af de to mærker har lige siden udkæmpet en religionskrig. Du har dog aldrig kunne få en BMW M3 stationcar (selv om M-folket faktisk lavede en enkelt E46 M3 Touring som et forsøg), og det har Audi helt sikkert lukreret på.

Audi RS4, Blå, 2012 bagfra

I farten kan du godt overse de potente skærme og de store afgangsrør, men V8-bulderet går du ikke fejl af 

450 hk fra en V8 sugemotor

Vi er taget til Østrig, nærmere betegnet bjergområdet omkring Red Bull Ring (den tidligere Österreichring) for at testkøre tredje generation af RS4. Med den går Audi tilbage til rødderne, og RS4 fås nu udelukkende som Avant. Motoren er en 4,2-liters suge-V8 med 450 hk koblet til en S-tronic dobbeltkoblingsgearkasse. 

Det permanente firehjulstræk med kronhjulsmidterdifferentiale kan sende op til 85 pct. af kræfterne til baghjulene eller 70 pct. til forhjulene – alt efter, hvor der er mest greb. Udgangspunktet er en sportslig 40:60 fordeling. Dét sportsdifferentiale, du kan sætte kryds ved på ekstraudstyrslisten, kører efter det avancerede vector-princip, som sender kræfterne til det baghjul, der har bedst vejgreb – inden hjulet begynder at spinne (et LSD-spær slår først til, når det spinner).

Audi RS4 Avant har tydelige buler ved skærmene og virker meget lavere og bredere end en normal A4 Avant. Det er den også, faktisk hele 20 mm lavere, 24 mm bredere og 20 mm længere. Fronten er anderledes med en anden grill og flere luftindtag, så den store V8’er kan trække vejret, ligesom der er flere spoilere og et generelt mere sportslig udtryk. 

Men den er langt fra nogen bølle at kigge på, du kunne sagtens tage den til nytårs-taffel (hvis det da er noget, du gør i) uden at garderne ville bemærke, at det reelt er en racerbil.  

Audi RS4, Blå, 2012 bagsædeplads

Ingen problemer med pladsen på bagsædet, hverken ved ben eller hoved. Jeg nupper nu forsædet

Topfarten er elektronisk begrænset til 280 km/t

Altså indtil de hører V8-spektaklet. For den lyder rigtig potent, faktisk er det som om, den laver lidt mere larm end RS5, sikkert på grund af den monterede sportsudstødning fra tilvalgs-kataloget. For en gang skyld i Audi-regi er det meste dog standard. 

Du kan tilvælge blandt Audi’s sædvanlige mange komfortsystemer, men køremæssigt er du godt kørende fra start. Kun hvis du vil gå helt amok, er der brug for ekstra krydser på tjeklisten. Skålracersæder, sportsudstødning, sportsdifferentiale, variabel undervogn, samt naturligvis kæmpe 380 mm keramiske forbremser er blandt de mere ambitiøse og dyre ønsker, du kan tilvælge. 

Topfarten kan også hæves fra de elektronisk begrænsede 250 km/t til 280 km/t, men det er vist mest aktuelt syd for grænsen.

Hvordan kører den så? Ikke overraskende virkelig, virkelig godt. Lyden er himmelsk, og den er selvklart rigtig hurtig. Selv de små veje her i de østrigske bjerge kan ikke bringe quattro’s jerngreb i den tørre asfalt i fare. 

Og end ikke Walter Röhrl, der ellers er kendt som en lynhurtig hæl og tå-danser, ville kunne følge trit med den lynhurtige ­S-tronic gearkasse. I de lave omdrejninger er der ikke overvældende moment, men V8-motoren er omdrejningsvillig, så den skal bare have stryg.  

Audi RS4, Blå, 2012 V8 motor

Stadig flere går væk fra den traditionelle sugemotor og bruger i stedet turbo eller kompressor. Nu er det også slut hos Audi. Heldigvis holdt Audi fast i den omdrejningsvillige V8 på 4,2 liter. Med FSI direkte indsprøjtning kaster den 450 hk fra sig, men først oppe ved 8.250 o/min – herligt! Momentet på 430 Nm ved 4.000 o/min er faktisk mindre end lillebror S4, der leverer 440 Nm ved 2.900 o/min. Men V8, jow tak ...

Audi Drive Select-systemet giver flere køreprogrammer at vælge mellem og det bør være muligt at finde en kombination af undervogn, styretøj og motorstyring, der passer dig og forholdene. Her synes jeg, at styretøjet i Dynamic bliver for tungt, men det er der altså råd for.

Desværre fjerner det også en smule af den dér følelse, vi kalder køreglæde. Selv da Audi lukker mig ind på Red Bull Ring, der tidligere har været vært for F1-løb, og jeg med svimlende hastigheder flår familie-øsen rundt i supertider, synes det næsten for let og udramatisk. 

De keramiske bremser høvler, igen og igen, ubesværet farten fra et godt stykke over 200 km/t, langt nok ned til at tage hårnålssvingene – og grebet rundt i kurverne er næsten ufatteligt. Der er ikke mange biler, der ville kunne hænge på her.

Du er aldrig i tvivl om, at du kører en ingeniør-bedrift, og bilens mange Vorsprung durch Technik-systemer og hjælpemidler kunne sikkert lande den på månen, hvis de blev programmeret til det.

Er det så godt eller skidt? For nogle er det alt, mens andre foretrækker en mere, skal vi sige ... jordnær oplevelse. Men så igen, RS4 Avant er noget nær den perfekte allrounder, der både kan køre på racerbaner og gennem sne og slud med sit avancerede firehjulstræk – og have børn og bagage med på ferieturen.  

Denne test er bagt i Bil Magasinet nr. 251 fra august 2012. Nyd testen indtil vi er klar med testen af den helt nye Audi RS4, der nu kører med V6-motor. 

Audi RS4 Avant (2012)

Motor
V8, 4.163 cm3, 32V

Ydelse
450 hk ved 8.250 o/min
430 Nm ved 4.000 o/min

0-100 km/t
4,7 sek.

Topfart
250 km/t (kan hæves til 280!) 

Forbrug EU-miks
9,3 km/l

Mål (L/B/H) 472/185/142 cm

Vægt/last/påhæng 1.870/475/0 kg

Bagagerum 490-1.430 liter

Dæk 265/35R19Y

Pris 1.580.000 kr. (2012) 

Måske er du interesseret i...