Audi RS3

Audi RS3

Efter otte års succes med A3 har Audi endelig RS3 klar til de hungrende RS-junkies

1. juni 2011 af Thomas W. Brixen

Audi RS3

Monte Carlo, siger du? Om jeg har lyst til at testkøre den spritnye RS3? Folk ville jo slå ihjel for mindre! Audi RS3 har været længe undervejs og er en af årets nok mest ventede nyheder - sammen med BMW 1-serie M coupé, som i øvrigt bliver Audi’ens største konkurrent.

Dén påstand afviser Audi dog med argumentet, at TT RS er tiltænkt rollen til at gøre Bimmeren kold. Og det kan der for så vidt være noget om. For RS3 har både fem døre og et regulært bagagerum (302 liter). RS3 fås nemlig kun som Sportback for ikke at komme i clinch med netop TT RS. Jeg havde fornøjelsen af at testkøre en TT RS i Nordsveriges test-mekka, Arjeplog tidligere på året. Her var quattro-trækket fantastisk og ren optur at drifte rundt på de snedækkede veje. RS3 har samme motor og quattro-træk (men fås modsat TT RS kun med S-tronic dobbeltkobling) så mine forventninger er høje, selvom testen denne gang foregår på asfalt.

Vel ankommet til de riges legeplads og jeg har allerede set utallige Bentley, Rolls, Ferrari og sågar en ægte Lancia Stratos! 14 Audi RS3 i farverne Misano-rød og Suzuka-grå, står parkeret på rad og række ved Monte Carlo Beach Club.

Du skal være kender for at spotte, at her er tale om en RS og ikke “bare” en S3­. Sporvidden er forøget og forskærmene derfor bredere og i øvrigt lavet af kulfiber-forstærket plastik. RS3 står 25 mm lavere end en normal A3 Sportback. Samtidig er undervognen 25 pct. hårdere end i en S3. De synlige kendetegn er den aggressive front med de enorme luftindtag, diffuseren bagtil og tag-spoileren - og nå ja, kabinen med alle dens RS emblemer.

5-cyl. turbomotor

Så snart du hører den, er du dog ikke i tvivl. RS3 har samme fantastiske 2,5-liters, 5-cylindrede rækkemotor som i TT RS - og 340 hk og 450 Nm at gøre godt med. Motoren, som fortjent vandt den internationale pris: Årets motor 2010, er alene merprisen i forhold til S3 værd. Lyden er himmelsk (selv om den ikke lyder helt så godt som i TT RS, men det er formentlig et spørgsmål om en anden udstødning) og kræfterne voldsomme. Jeg snakkede med en Audi-ingeniør i Arjeplog, og han fortalte begejstret om 2,5 TFSI-motoren og dens utrolige potentiale:

”Ingeniørerne i Ingolstadt kan nemt tune den til over 450 hk, og motoren kan klare det!” Grunden til, at dette ikke sker, er naturligvis, at Audi’s supersportsvogn, R8 ville få alvorlige problemer. ”Und das geht nicht!”, som han sagde.

Men hjemme-tunerne kommer til at elske den motor!

Sådan kører den
En anden forskel fra S3 er større bremseskiver på forhjulene (370 mm i forhold til S3’erens 345 mm) og muligheden for at vælge hårdhændede skålsæder.

Har du ambitioner om at trække masser af sideværts-g-kræfter, er de absolut anbefalelsesværdige (du sidder også noget lavere), men ellers er standard-sportssæderne fede og yder rigelig støtte til hverdagens trummerum. Det lækre feinnappa-læder er i øvrigt standard i RS3 - en option der i sig selv koster mindst 43.600 kr. i resten af A3-modelserien.

Men du vil naturligvis vide, hvordan RS3 kører, det er jo trods alt det vigtigste, når vi snakker RennSport-Audi’er. Heldigvis ligger Col-de-la-superb-road (eller Col de Turini, som de kalder den i Monaco) ikke langt fra Audi-lejren.

Små bjergveje med stejle op- og nedkørsler og hårnål på hårnål. Du ved, den slags veje som en RS-model spiser til morgenmad.

Det er ikke tilfældigt, at RS3 præsenteres netop her. Ur-quattroen vandt i 1984 Monte Carlo Rally’et med legenden Walter Röhrl bag rattet.

Efter fotosessionen med Audi’s fotografer er tiden endelig inde til at mærke, hvad RS3 har at byde på. Min testbil har skålsæderne monteret, og jeg sidder godt fastklemt, klar til at angribe de små bjergveje.

Quattro-firehjulstræk

WHROOMPH WHROOMPH, brøler det fra de dobbelte udgangsrør, da jeg brutalt lægger fra land. Med sportsknappen trykket ind bliver lydsporet fra motoren mere olmt og er virkelig guf for øregangene. Quattro-firehjulstrækket er knusende effektivt med sin hydrauliske lamel-kobling og det elektroniske spærredifferentiale (EDL), og det føles næsten som om, den dårlige asfalt bliver flået op.

Hjulspin? Ikke det der ligner! I stedet udfordres mine nakkemuskler, og den opgivne 0-100-tid på 4,6 sek. synes absolut realistisk. Bare for sammenligningens skyld er det 1/10 sekund hurtigere end Porsche 911 Carrera 4S. Det er vist det, Audi kalder ”Vorsprung durch Technik!”

Den røde djævel har også i de snævre kurver godt bid i asfalten, og understyring er der ingen spor af.

Det er helt sikkert noget troldmændene i Ingolstadt, og testpiloterne i Eifel-bjergene (RS3 har nemlig kørt over 30.000 test-km på Nordsløjfen), har arbejdet meget for at eliminere. Faktisk i så ekstrem grad at 19 tommer-sutterne foran med 235 mm er hele 10 mm bredere end bagdækkene. Dén har vi ikke lige set før, men naturligvis virker det!

Faktisk er der fordelt på alle fire hjul så meget greb, at det næsten bliver for effektivt. Jeg havde gerne lige kunnet mærke bagenden blive uartig på vej ud af kurven, når motoren brøler for fuld kraft.

På tør asfalt er Audi’en næsten for perfekt med sit quattro-drivværk, men på våd vej vil få kunne følge en RS3. Så set med danske øjne rammer Audi ”bulls eye”, med et næsten perfekt kompromis: En sindssygt hurtig (hverdags)bil som ikke kommer på glatis i det danske klima.

Letkørt bisse

Og du behøver endda ikke hedde Tom K for at køre den superbils-hurtigt - det kan selv din mor gøre. Hende ville du næppe påtænke at placere bag rattet i en baghjulstrukket BMW med 340 hk, har jeg ret? I Audi’en får du desuden plads til svigermor. På bagsædet er der nemlig fin plads og endda med egen indgang.

Kørslen er naturligvis hårdere, end hun er vant til, men ikke for hård. Det bliver aldrig anstrengende og et turkort til en kiropraktor er ikke påkrævet. Selv indkøbsposerne er der plads til i bagagerummet, som er udstyret med et net til at holde poserne i skak under frisk kørsel.

Joh, RS3 bliver nok lettere at “sælge” til din bedre halvdel end konkurrenterne.

10 biler er solgt
S-tronic dobbeltkoblingsgearkassen er ikke så involverende som en god gammeldags manuel gearkasse. Nogle vil helt sikkert savne at arbejde med håndskovlen.

S-tronic er dog både hurtigere og mere brændstoføkonomisk, og ifølge Audi er det dén, kunderne vil have, baseret på erfaringerne fra TT RS (som fås med både manuel og S-tronic).

Og skal det være, så fungerer S-tronic utrolig godt sammen med den stærke motor. Den kan både køres blødt i Normal eller som en racer i S-mode.

I manuel kan du lege med skiftepalerne og selv styre skiftene - og du kan rent faktisk holde den kortvarigt i det røde felt. Det er da et plaster på såret!

Prisen på 873.000 kr. vil naturligvis afskrække mange, men 10 danskere er allerede skrevet op uden overhovedet at have set bilen. I flere lande er hele varelageret sågar solgt på forhånd. Og jeg forstår hvorfor. Audi RS3 er en i ekstrem grad, barsk ulv i fåreklæder.

Se Thomas køre RS3 i Bil Magasinets videoindslag

Starter ved 5:55

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen