Det er tågelygterne samt de smalle og lidt “vrede” forlygter fra Audi A6, som du skal lægge mærke til på A5 © Bil Magasinet

Audi A5 Sportback 3,0 TFSI quattro

Forsigtig kosmetisk opdatering, nye motorer og lavere priser skal give A5 nyt liv

25. oktober 2011 af Jens Peter Lange

Designerne hos Audi må have revet sig i håret. Hvordan skulle de friske en model op, som chefen selv, Walter Da Silva, har betegnet som den smukkeste bil, han nogensinde har designet?

Salgstallene giver endda Walter ret, så der var kun én måde at gå i gang med projektet - med forsigtighed. Stooor forsigtighed. Derfor er det også blevet ved en justering af for- og baglygter samt en ændret grill plus ændret indfatning til tågelygterne. Resultatet af de små ændringer er dog et mere friskt ansigt.

Til gengæld har teknikerne fået lov til at boltre sig lidt mere. A5 har fået nye eller opdaterede motorer, et nyt elektromekanisk styretøj, der sørger for et bedre brændstofforbrug, samt en generel oprydning i kabinen.

Vi tager den blå Sportback
Ikke mere snak, nu skal der køres. Foran mig står ti nye A5 klar - blandt dem både en S5 og en A5 Cabriolet. Ikke desto mindre er det den blå Sportback, der får min opmærksomhed. Og det er der to grunde til. Det er Sportback-modellen, der med sit design og det praktiske aspekt er den mest interessante model med danske øjne også prismæssigt.

Den anden grund er motoren: En ny 3-liters benziner med 272 hk.

Kabinen er nænsomt opfrisket med designelementer fra A6 og  ved hjælp af nye og bedre plastmaterialer i området omkring radio og klimaanlæg © bilmagasinet.dk

Første indtryk af kabinen? Audi har styr på at bygge en solid, ergonomisk kabine, men de senere år har der lejlighedsvis sneget sig materialer ind, som ikke er en Audi værdig. Det gælder bl.a. plastafdækningen omkring radioen i A5/A4. Det er der rettet op på i den faceliftede A5, hvor en række A6-designelementer nu også er dukket op. Og naturligvis slås en hel parade af assistent-systemer om at hjælpe dig i dagligdagen.

Hvad så med det nye styretøj?
Bilen er udstyret med Audi Drive Select, så det er svært at bedømme, hvordan standardopsætningen er. I komfortindstillingen føles styretøjet som det, du finder i en budbil: Ikke just præcist.

Men nu er “Comfort” også tiltænkt bykørsel, og derfor er styretøjet meget letgående. I “Dynamic” er der en rigtig god vægtning, omend jeg savner mere feedback. Undervognen magter nemlig fint de hurtige svingkombinationer, og med firehjulstræk føles det bogstavelig talt, som man får en hjælpende hånd fra baghjulene. Frisk og sportslig.

Motoren yder 272 hk, og alene tallet viser, at man under overhalinger ikke savner kræfter. Speedometeret viser flere gange mere end 170 km/t, men motoren er tyst som et klasseværelse til en terminsprøve. Denne prøve består den nye A5 med udmærkelse.

Audi har netop offentliggjort de danske priser, og der er faktisk tale om et lille prisfald. Læs om de nye priser her.

 

Måske er du interesseret i...