© bilmagasinet.dk

Audi A5 Sportback 2,0 TDI

Audi A5 Sportback ligner en coupé, men er en hatchback - og har rammeløse dørruder. Hvad foregår der?

4. november 2009 af Mikkel Thomsager

 

Opbygningen lyder som om, det er en ganske almindelig hatchback, men den tanke skydes i sænk, så snart man åbner en bagdør. Da afsløres nemlig de rammeløse ruder, som ofte forbindes med en coupé. Samtidig afslører A5 Sportback en anden besynderlighed: Bagsædet er en almindelig flad bænk i stedet for skålformede stole, hvilket giver god plads til tre personer. Men der er kun to sikkerhedsseler.

En anden underlig detalje er den manglende bagrudevisker. Bilen har udpræget brug for den, men den ville givetvis spolere den coupé-profil, som Audi så ihærdigt forsøger at skabe.

Så er det en coupé eller en hatchback? Hmmm, endnu uafgjort.

For at rumme bagdøre og bagsædepassagerer er akselafstanden øget seks centimeter i forhold til A5 Coupé. Kunstgrebet skal sikre, at de ekstra sidedøre ikke gøres til grin på bagsædet. Her er benpladsen identisk med A4, og lofthøjden er reduceret med beskedne fem mm. Bagtil er coupé-modellens udvendige bagagerum afløst af en stor, taghængslet bagsmæk, som åbner ind til et regulært bagagerum på 480 liter. Det er præcis det samme som i A4 sedan og 25 liter mere end i A5 Coupé.

Bag rattet begynder bilens sjæl at materialisere sig. Som udgangspunkt er det svært at påvise en stor forskel i køreoplevelsen mellem en A4 og en A5 Sportback, men kilometer for kilometer begynder A5 at skille sig ud - til den gode side. For selv om hjulophæng og affjedring går igen fra A4, er der alligevel ændret en del.

Sporvidden er øget med tre cm, vægtfordelingen mellem for- og bagaksel er skudt en smule tilbage, og karrosseriet sidder 19 mm lavere end på en A4. Siddepositionen er også en anelse lavere, og det bidrager til en mere sporty køreoplevelse. Den ekstra længde i forhold til A5 Coupé mærkes på en eller anden måde. Måske i virkeligheden mest fordi kabinen ikke bare er, men også føles større og dermed mindre intim.

Affjedringen i Sportback er om ikke identisk, så i hvert fald næsten identisk med A4, som jo gennemgik en revolution med overgangen til den nye model i 2007. Den er nu fast og kontant med et godt, direkte og præcist styrtøj, og det nyder også Sportback godt af.

Med andre ord: Sportback har, hvad der skal til for, at coupé-designet kan bevare den illusion om sport, som er påkrævet for, at den ikke bliver opfattet som en A4 hatchback.

For mens den reelt fungerer så praktisk som en 5-dørs Mondeo, sikrer det besynderlige valg med kun to seler på bagsædet, at Sportbacks udbredelse bliver begrænset.

Testbilen er en A5 2,0 TDI, der som standard har sports-læderrat, 17”-alu, klima-anlæg, lys- og regnsensor, bakkeholder og farveskærm med multimediecenter.

Den 2-liters TDI-maskine er effektivt støjdæmpet og med et moment på 350 Nm kan man højfartscruise med den præcise, manuelle gearkasse fast parkeret i sjette gear.

A5 Sportback kører lige så godt som A5 Coupé, har relativt fornuftige pladsforhold, og så er den lækkert indpakket. Prisen midt mellem A4 Avant og A5 Coupé er tilmed skarp.

 

Måske er du interesseret i...