Biltest af Audi A3 Sportback 2,0T Quattro

Audi A3 Sportback 2,0T Quattro

Mægler-ekspressen

17. februar 2005 af Bilmagasinet

Af: Peter Clausen

Audi A3 2,0T er en diskret køremaskine for diskrete folk – med store tegnebøger

Efter sigende er de guldrandede udgaver af Audi A3 et stort hit i ejendomsmægler-kredse – med andre ord folk, der tjener kassen, men helst ikke må skilte med det, hvis de skal bevare deres troværdighed. Og kassen skal på bordet, hvis du vil have den nye, femdørs A3 Sportback med 200-hestes turbomotor og quattro-firehjulstræk, for Audi forærer ikke noget væk.

Med Ambition-udstyr som standard står den til 472.322 kr. i Audis prisliste, og testbilen med læder/alcantara-indtræk (20.516 kr.), varme i sæder (7.688 kr.) samt spejle og sprinklerdyser (2.872 kr.), bizone-klimaanlæg (33.500 kr.), tag-ræling (6.262 kr.), diverse alu-pynt i kabinen (2.157 kr.) samt metallak (14.229 kr.) løber op i 559.546 kr. plus levering. For en bil, der ganske vist udstråler Audi, men stadig kun ligner en velproportioneret femdørs familiesag i Golf-størrelse.

På papiret lyder det fuldstændig hysterisk, og hvis naboer eller kunder straks skal se, hvad du har givet for dyret, skal du ikke vælge en A3 Sportback. Men har du sans for de indre kvaliteter, bliver prisen sat lidt mere i perspektiv, selvom du aldrig får os til at kalde A3 Sportback 2,0T Quattro billig.

Et næsten bidsk antrit
A3 deler platform med VW Golf, og den toliters motor med turbo, direkte indsprøjtning og 200 hk er den samme som i den nye Golf GTI, vi skamroser i GTI-testen i dette blad. Men de to bilers karakter kunne ikke være mere forskellig. Hvor Golf GTI er gadedrengen, hylder Audien den behagelige og underspillede stil – men kan sagtens bide fra sig, når du beder den om det.

Takket være en anden udstødning og bedre lyddæmpning er støjniveauet langt mere diskret end i Golf GTI, og undervognsafstemningen er også mere komfortabel. De fine hjulophæng og det skarpe styretøj giver dog alt andet end slatne køreegenskaber, især med Quattro-firehjulstræk.

Og motoren er en perle. Især med manuelt gear har den et næsten bidsk antrit stort set uden turbotøven, og det gevaldige sug helt nedefra er en fornøjelse, når du skal overhale – sømmet i bund i sjette gear og vips, så er du forbi den der ildelugtende russiske lastvogn. En forhjulstrukket version med sekventielt DSG-gear til omtrent samme pris er i øvrigt også på programmet, og den bør du tage, hvis du har brug for et ordentligt bagagerum, for med Quattro skrumper skuffen fra 370 til 302 liter.

Kabinen har god plads til fire voksne, og det er her, du for alvor mærker, at du ikke bare sidder i en Golf, for den er lækkert designet og udført i alle detaljer. Betjening og sæder i topklasse understreger, at det diskrete ydre dækker over en særdeles lækker lille sag til både hverdag og langtur.

Du kan godt argumentere for, at den er svinedyr i forhold til en Golf GTI med samme maskine. Men har du prøvet dem begge to, ved du, at A3 er en helt anden og mere ’voksen’ og underspillet bil end Golf GTI. Prisen er i overkanten, javist – men du nyder hver eneste kilometer, og i jantelovens hjemland er diskretion jo en æressag i visse kredse. Især når det handler om penge.

Audi A3 Sportback 2,0T Quattro

SPECIFIKATIONER
Motor R4, 1.984 cm3, 16V, turbo
Ydelse 200 hk ved 5.100-6.000 o/min
280 Nm ved 1.800-5.000 o/min
0-100 km/t. 7,1 sek.
Topfart 234 km/t.
Brændstofforbrug EU-miks 11,2 km/l
Årlig ejerafgift 4.500 kr.
Vægt 1.475 kg
Mål (L/B/H) 429/177/142 cm
Bagagekapacitet 302/1.052 liter
Totaløkonomi Prisen er høj - så det bliver afskrivningen også. Du må nok vinke farvel til omkring 42 pct. (små 200.000 kr.) i løbet af tre år/60.000 km
Reservedelsindeks 149
Pris 472.322 kr.

VI SYNES...Golf GTI’s modne fætter er dyr og næsten for diskret. Men den er også et forbasket dejligt stykke køreværktøj.

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen