Frit udsyn til VW's nye kronjuvel med 160 hk og 250 Nm. Den bliver et hit!

1,8 TSI: VW Passat - Seat Leon - Skoda Octavia

Friske turbokræfter

19. februar 2008 af Bilmagasinet

Ny 1,8 turbomotor passer perfekt i Passat, Leon og Octavia

Af Søren Juul

En krympet version af VW's succesfulde 2,0 TFSI motor på 1,8 liter har afløst den gamle 2,0 FSI sugemotor med 150 hk i VW-gruppens modelprogram. Bil Magasinet har prøvet den nye motor i VW Passat, Seat Leon og Skoda Octavia.
 
Vi begynder med Passat 1,8 TSI Sportline, hvor motoren yder 10 hk og 50 Nm mere end den gamle 2,0 FSI - og den går 1,1 km længere på literen. Den er næsten lyd- og vibrationsfri i tomgang. Bortset fra LIDT hjulspin ved igangsætning fortsætter maskinen sin polerede fremtoning, mens Passat'en sprinter til 100 km/t på under 9 sek. Turbotøven er der intet af og på motorvejen trækker den ubesværet forbi 140 km/t og fortsætter gerne videre ind i den kørekortmakulerende zone.

Og så ser den brand godt ud i strisserhvid. Indendørs er Passat'en lige i skabet: De godt støttende Sportline-sæder, det sorte instrumentpanel med alu-indlæg, og parkerings-sensorer for og bag. Det giver indtryk af en fuldendt Passat. Sådan skal det gøres!

Næste prøvebænk: Seat Leon 1,8 TSI. 160 hk og 250 Nm er lige hvad den har brug for - eller hvad? Spanieren kvitterer brovtende for de ekstra kræfter med heftig steppen og stampen fra forhjulene når jeg fyrer den af fra stilstand. Sammen med den billigt udseende plast i kabinen føles den upoleret, men præstationerne og den faste undervogn taler for sig selv: 0-100 km/t på 8 sek. og 213 km/t på toppen gør den til et billigt alternativ til den heftige Leon Cupra med 240 hk. Testbilens "Sport-Up" udstyrspakke (17" alu-fælge, sportssæder og sportsundervogn for 11.240 kr. ekstra) forstærker følelsen af Mini-Cupra.
 
Sidste testbil er Skoda Octavia. Mod min forventning er den hidsige motor tøjlet fornemt i den prisbillige tjekke. Bag rattet får jeg et godt kompromis mellem komfort, sport og fornuft: Uden hjulspin spurter Octavia'en til 100 km/t på 8,1 sek. samtidig med, at den trækker fra de andre på toppen. "Elegance"-udstyret med del-lædersæder, p-sensorer og klimaanlæg gør Octavia'en til en kraftig luksus-cruiser til lavpris.

Kan du leve med morfar-attituden er den klart det bedste køb af de tre. Uanset hvilken du vælger, har den nye motor power nok til at overbevise. Det rigtige valg afhænger af dit temperament.

VW PASSAT 1,8 TSI SPORTLINE   
Motor    R4, 1.798 cm³, 16V,  turbo
Ydelse     160 hk ved 5.000 o/min
    250 Nm ved 1.500 o/min
Topfart 220 km/t    
0-100 km/t 8,6 sek.
EU-miks 13,2 km/l   
Årlige afgifter 3.500 kr.
Mål (L/B/H)    477/182/147 cm
Vægt/last/påhæng    1.492/558/1.400 kg
Bagagerum    565 liter
Dæk    215/55R16V
Reservedelsprisindeks    157
Værditab/3 år    ca. 151.000 (38 pct.)
Pris    397.300 kr.

 

VI SYNES...Den midaldrende tysker kommer i sit livs form med 160 hk og Sportline-udstyr. Hvem der havde 400.000 kr...

SEAT LEON 1,8 TSI STYLANCE   
Motor    R4, 1.798 cm³, 16V, turbo
Ydelse     160 hk ved 5.000 o/min
    250 Nm ved 1.500 o/min
Topfart 213 km/t    
0-100 km/t 8,0 sek.
EU-miks 13,5 km/l   
Årlige afgifter 3.020 kr.
Mål (L/B/H)    432/177/146 cm
Vægt/last/påhæng    1.395/495/1.400 kg
Bagagerum    341 liter
Dæk    205/55R16V
Reservedelsprisindeks    124
Værditab/3 år    ca. 117.000 kr. (40 pct.)
Pris    293.497 kr.


VI SYNES...Semi-GTI til stærk pris. Tilpas hurtig til at få smilet frem, men pænere manerer vil klæde Leon'en gevaldigt

SKODA OCTAVIA 1,8 TSI ELEGANCE   
Motor    R4, 1.798 cm³, 16V, turbo
Ydelse     160 hk ved 5.000 o/min
    250 Nm ved 1.500 o/min
Topfart 223 km/t    
0-100 km/t 8,1 sek.
EU-miks 13,5 km/l   
Årlige afgifter 3.020 kr.
Mål (L/B/H)    457/177/146 cm
Vægt/last/påhæng    1.400/585/1.300 kg
Bagagerum    560/1350 liter
Dæk    195/65R15V
Reservedelsprisindeks    108
Værditab/3 år    ca. 118.000 kr. (38 pct.)
Pris    311.000 kr.


VI SYNES...1,8 TSI er den optimale motor til din Octavia. Støjsvag, økonomisk og bomstærk - og så er den relativt billig




 

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen