© Autoblog

Vild vanskabning: Henrik Fisker minder os om, at man skal stoppe, mens legen er god

Av, av, av. Henrik Fiskers nye X-series minder mest af alt om en skidt kinesisk kopi af Hummer'en.

11. januar 2017 af Mathias Brandt

På trods af fornemme designpræstationer for både BMW og Aston Martin, er Henrik Fisker efterhånden mere kendt for sine ombygninger. Hans nye firma VLF Automotive bygger blandt andet den gamle Fisker Karma om, hvor de river hele drivlinjen ud og erstatter den med en V8-motor fra Corvette ZR1. 

Derudover handler det tilsyneladende nu for den succesfulde dansker om at tage eksisterende modeller fra andre bilmærker og køre dem igennem designmøllen, så de kommer ud på den anden lide og ligner alt andet end det, de startede med.

Mange fortabte fortolkninger bag sig

Vi kender hans vulgære fortolkning af Dogde Viper GTS, som er omdøbt til Force 1 V10 samt VLF-fortolkningen af en Ford Mustang, som er døbt Rocket V8. Denne bil fik uvurderlig PR-omtale, da den blev brugt til åbningsscenen hos Top Gear-konkurrenten The Grand tour. Rocket V8 er i vores øjne også det mest vellykkede projekt, han har haft fingrene i. 

Henrik Fisker's måske mest vellykkede design - VLF Rocket V8
Henrik Fisker's måske mest vellykkede design - VLF Rocket V8

Nu er der så dukket en ny vanskabning op, denne gang baseret på en Chevrolet Colorado. Designet er kraftigt inspireret af en Hummer – men langt fra ligeså ligeså gennemført. Kabinen er så uambitiøst udformet, at VLF Automotive praktisk talt bare har fjernet Chevrolet-logoerne og ikke engang gidet af udskifte dem med deres egne. Og læderet på rattet ligner noget, som kommer fra en 10 år gammel bil, der har stået i solen og falmet. 

© Autoblog

Ingen V8'er her

Udseendet får én til at tro, at der ligger en stor V8’er under hjelmen, men der må vi nok skuffe dig, fordi eftersom den er baseret på en Chevrolet Colorado, så er der kun to motorvarianter at vælge mellem. Du kan enten få en fire-cylindret dieselmotor på 2,8-liter eller en benzindrevet 3,6-liters V6’er med 308 hk. 

© Autoblog

Alt dette forventer VLF Automotive, at de kan få omkring 250 kunder til at købe til en pris på en halv million kroner – uden afgift – så du skal nok forvente at slippe over 1 mio. kroner for dette udyr i Danmark.

I vores øjne ligner den mest af alt en cheddarost på hjul, og biler som denne minder os om, at ordsproget “Stop mens legen er god” stadig er yderst relevant.  

Hvad der praktisk talt er en Viper GTS med nye pladedele og et nyt navne skilt: Force 1 V10
Hvad der praktisk talt er en Viper GTS med nye pladedele og et nyt navne skilt: Force 1 V10

Måske er du interesseret i...