Vi tester Audi SQ5: Afslappet cruising med 200 km/t

Audi SQ5 3,0 TFSI er for dem, der vil køre stærkt uden drama. Her småsludrer Bachmann og Flemming Haslund på Autobahn med god fart.

5. juni 2017 af Steen Bachmann

Hvad?

Audi SQ5 3,0 TFSI Tiptronic quattro er den første power-udgave af den nye Q5. Det er en 5-dørs, 5-personers SUV med permanent quattro firehjulstræk, 8-trins automatgear og mulighed for luftaffjedring og adaptive støddæmpere.

Motoren er en 3,0-liters V6 benziner med twin scroll-turbolader placeret i V'et mellem de to cylinderrækker. Motoren er fremstillet i aluminium undtagen krumtapakslen, der er i stål.

For at hæve effektiviteten og sænke forbruget er her direkte indsprøjtning, variabel ventilstyring på indsugningen, aut. start/stop, 2-trins katalysator og drive by wire-speeder.

Hvorfor?

S-varianten stod for næsten 10 pct. af salget af den første Audi Q5, så både kommercielt og image-mæssigt er det en vigtig variant for Audi. 

2017 Audi SQ5 3,0 TFSI Tiptronic quattro
2017 Audi SQ5 3,0 TFSI Tiptronic quattro

Hvilken motor?

Den første SQ5 kunne både fås som benzin og diesel; den nye kommer først som benzin, og sidst på året som SQ5 3,0 TDI diesel.

Benzinmotoren yder 354 hk ved 5.400-6.400 o/min. Momentet er 500 Nm ved 1.370-4.500 o/min.

På flad vej med én person i bilen kan den køre 0-100 km/t på 5,4 sek., mens topfarten er begrænset til 250 km/t.

Hvilke dimensioner?

SQ5 er 467 cm lang, 189 cm bred og 164 cm høj. Den køreklare vægt er 1.945 kg, og bilen må trække op til 2.400 kg.

Det angivne forbrug er 12,0 km/l og den årlige afgift 4.500 kr.

Pris: 959.917 kr.

Hvordan kører den?

Det får du at vide i et kommende nummer af Bil Magasinet!

Vi skød en lille video fra første test, hvor Bachmann og den tidligere Bil Magasinet-journalist Flemming Haslund cruiser på Autobahn med god fart:

Måske er du interesseret i...