Toyota Crown fra 1962
© Toyota

Tillykke Toyota - du er efterhånden en gammel dame!

Den japanske bilgigant, Toyota bliver 80 år. Gennem tiden har de solgt mere end 250 mio. Vi ser tilbage på deres historie her:

8. november 2017 af Mikkel Thomsager
Toyota Corolla 1966, hvid
© Toyota

Toyota Motor Corporation, som selskabet i Japan hedder, har ca. 350.000 ansatte over hele verden. Toyota sælger biler i over 170 lande, og mærket har 75 bilfabrikker over hele verden. 

Siden 1937 er det blevet til over 250 millioner solgte biler, og Toyota Corolla er blandt de mest solgte modeller i verden. I år forventes det samlede salg at blive på over 10 mio. biler, heraf næsten 1,5 mio. hybridbiler.

Om stifteren af Toyota Motor Corporation Kiichiro Toyoda havde regnet med dette, da han udvidede produktionen af vævemaskiner til også at omfatte automobiler, melder historien ikke noget om.

Toyota begyndte oprindeligt for over 100 år siden som producent af automatiske vævemaskiner. Det foregik under navnet Toyoda Enterprise. Men efter en studietur i USA i 1929 fik Kiichiro, sønnen til grundlæggeren af Toyoda Enterprise, særlig stor interesse for biler.

Det førte til oprettelsen af en underafdeling i vævemaskine-virksomheden, der udelukkende fokuserede på automobiler, som biler blev kaldt dengang. 

Efter seks måneders udviklingsarbejde stod den første ladvogn Model G1 klar i 1935. Herefter fortsatte udviklingen af en egentlig personbil, og prototypen Model AA stod færdig allerede året efter.

Toyota AA Sedan 1937 verdens første Toyota
© Toyota

Toyota navn efter konkurrence

Virksomheden lavede herefter en konkurrence i Japan for at finde frem til det bedste navn til den nye bil. Blandt 20.000 forslag vandt navnet, der med japanske skrifttegn betyder Toyota. Navnet på en ny bilproducent og et nyt bilmærke var hermed født.

Den første bil under Toyota-varemærket blev altså Toyota Model AA i 1936. Året efter blev automobil-afdelingen i Toyota Enterprise skilt ud, og virksomheden Toyota Motor Company (i dag kendt som Toyota Motor Corporation) var en realitet.

De første år koncentrerede Toyota sig udelukkende om hjemmemarkedet i Japan. Fokus lå bl.a. på produktionssystemerne på fabrikkerne, og i 1950’erne blev det helt nye og banebrydende Toyota Production System indført på alle Toyota-fabrikker. 

Toyota Production System eller ”Lean production”, som det populært kaldes, var en revolution i forhold til øget kvalitet og effektivitet i produktionen. Utallige andre store virksomheder både i og uden for Danmark har den dag i dag taget filosofien til sig.

En ny æra begyndte i 1957, hvor to Toyota Crown modeller landede i Los Angeles i USA og blev de første japansk eksporterede biler i Nordamerika. Året efter så Toyota Motor Sales U.S.A. dagens lys, og det totale Toyota-salg i USA endte i 1958 på 288 biler. I fjor solgte Toyota 2,5 mio. biler i USA.

Toyota Crown 1962
© Toyota

Toyota i Danmark fra 1962

Den danske æra startede, da danske Walther Krohn fra Erla Auto Import A/S besøgte Toyota i Tokyo i Japan i 1962. 

Krohn overbeviste japanerne om at eksportere en venstrestyret udgave af Toyota Crown til Danmark på trods af, at den japanske bilproducent ikke mente, at man var klar til at træde ind på endnu et nyt marked.

Men den nye Toyota Crown tog danskerne med storm og blev hurtigt populær med 400 solgte biler i 1963 og 1.500 biler i 1964. 

Toyota var hermed klar til for alvor at satse på det europæiske marked. Der blev oprettet et europæisk hovedkontor i København, som dog fem år senere flyttede til Bruxelles, hvor det fortsat ligger den dag i dag og beskæftiger omkring 2.500 ansatte fra flere end 60 forskellige lande – herunder også fra Danmark.

Toyota har gennem tiden mødt mange udfordringer på vejen. Verdenskrigen i 1940’erne, oliekrisen i 1970’erne og seneste store udfordring med jordskælv, tsunami og oversvømmelser i Japan og Thailand i 2011. Men hver eneste gang noget uforudset er opstået, har den japanske virksomhed formået at ryste chokket hurtigt af sig og udbedret eventuelle skader, så produktionen hurtigt kunne genoptages.

Toyota Mirai 2016, blå, Danmark, Den Blå Planet
© Toyota

Luksusmærket Lexus introduceret

I 1989 introducerede Toyota luksusmærket Lexus, der siden er blevet kendt for uovertrufne luksuriøse biler i den allerhøjeste kvalitet. Samtidig begyndte Toyota i endnu højere grad at fokusere på mere miljørigtig transport.

Det førte i 1997 til introduktionen af hybridbilen Toyota Prius, der som den første masseproducerede bil i verden kunne køre på en kombination af el og benzin. Det blev samtidig starten på endnu en æra med fokus på bæredygtig mobilitet. Her 20 år senere har Toyota solgt 11 mio. hybridbiler og desuden introduceret verdens første dedikerede brintbil Mirai, der betyder fremtid på japansk, og hvis eneste udledning fra udstødningsrøret er vand.

Toyota MR2 1984
© Toyota

Toyota i med sport

Toyota har en lang historie bag sig inden for motorsport og sportslige biler som Toyota MR2 i 1985, Toyota Supra i 1986, Toyota Celica i 1987 og Toyota GT86 i 2012, der alle har været med til at løfte den positive oplevelse af Toyota-mærket. 

Hybridteknologien har også indfundet sig i motorsport i form af Toyotas hybridracerbiler, der har vundet verdensmesterskabet i World Endurance Championship – bedre kendt som Le Mans serien – og flere gange indtaget førerpositionen – uden dog endnu at vinde – i det legendariske 24 timers løb på Le Mans.

Toyota Concept i-Series
© Toyota

Biler som en fælles løsning

Udviklingen siden 1937 vider om stort forretningstalent og opfindsomhed, og det er ikke slut. 

Senest har Toyota lanceret en ny strategi, hvor hele koncernen vil gå fra at være producent af biler til at være producent af transportløsninger i bred forstand. 

På biludstillingen i Tokyo præsenterede Toyota tre conceptbiler i den nye strategi. Concept i-Serie hedder transportmidlerne, der består af en 4-personernes bile, en fleksbil, særligt egnet til transport af handicappede og en særlige stående transport-dim af Segway-typen. 

I alle tre tilfældet er det intelligente transportløsninger, der kommer til brugeren, når der er behov, og fortsætter som en fællestransport til gavn for mange i samfundet. 

Måske er du interesseret i...