Thomsager undersøger: Hvorfor laver Ford flad krumtap til Mustang?

Amerikanerne der har kørt den nye Mustang 350 GT kalder en BMW for en bil til mænd med blød hat. Her er den tekniske forklaring

25. august 2016 af Mikkel Thomsager

Amerikanske motormedier er gået amok over en den hidtil vildeste version af den nye Ford Mustang. Shelby GT350 hedder mondellen, der blev præsenteret før sommerferien.

Det er Ford's svar på en BMW M3 CSL, og Ford har virkelig kastet sin ind i projektet med stor overbevisning. Med den nye Mustang har Ford-tunerne fået en undervogn, der virkelig kan sættes op til den perfekte track day – men ikke nok med det! 

Motoren er fuldstændig endevendt gennem en komplet genopbygning med ny indmad, hvor Ford benytter en såkaldt Flatplane crakshaft. Det er et konstruktionsprincip, som ellers er forbeholdt Ferraris V8-motorer.

Så hvad er det?

Flatplane Crank kan oversættes direkte til flad krumtap, og det skal forstås bogstaveligt.

I V8-motorer sidder plejlstængerne normalt monteret på krumtappen forskudt eller i et kryds i forhold til hinanden, så der er 90 grader mellem hver af de fire monteringer på krumtappen. Man kan også kalde det en kryds-krumtap eller på engelsk Crossplane Crank.

På en en Flatplane Crank, altså en flad krumtap, er der 180 grader mellem hver af de fire plejlstængers montering på krumtappen (altså hvert krumtapslag), og den kan således ligge fladt på et bord. En normal V8-krydskrumtap kan ikke ligge fladt på et bord, da de fire krumtapslag stritter i fire forskellige retninger.

Næsten alle V8-motorer har krydskrumtap, fordi den giver bedst moment, færrest vibrationer og jævn motorgang. 

V8-motorer med flad krumtap har mindre moment og flere vibrationer, men den er mere omdrejningsvillig, hvilket er årsagen til, at V8-racer-motorer ofte bruger flade krumtapper, som også er mindre og lettere end en kryds-krumtap.

Man kan ofte høre forskel på en kryds og en flad krumtaps V8. Krydskrumtap V8'ere har typisk en dyb buldrende lyd, som kendes fra amerikanske V8'ere. Flad-krumtaps-V8'ere har ofte en skarpere, mere højfrekvent og nogle gange helt 4-cylindret lyd.

Ford giver en reel chance for at sammenligne. Den almindelige Mustang har krydskrumtap, men Shelby 350 GT har faktisk en motor med flad krumtap.

Ellers er de mest kendte flad-krumtaps-V8'ere Ferraris, som også historisk set har benyttet flad krumtap i næsten alle V8'ere. Det gælder også de nye 458 og 488, mens California har kryds krumtap. Også McLarens V8'ere har flad krumtap, og det havde Lotus V8'eren fra Esprit-modellen også.

I Danmark er Zenvo netop gået fra krydskrumtap i sin første model til en flad krumtap i den nye version.

Måske er du interesseret i...