Mercedes-AMG GLE 63 S Coupé
Mercedes-AMG GLE 63 S Coupé

Test: Sådan undgår du at blive blændet af de nye lygter

Bliver du også blændet af de nye skarpe lygtetyper? Så kan en ny type brilleglas udviklet til bilkørsel være svaret

25. januar 2016 af Steen Bachmann

Teknologien med de såkaldte xenon- og led-lygter er et stort skridt fremad for sikkerheden på vejene. Systemerne har en lysudvikling, der i intensitet svarer til dagslys.

”De nye lygtetyper lyser ikke bare bedre og skarpere end andre typer lygter. Som vores test viser, er de nærmest at betragte som en del af bilens sikkerhedsudstyr, der ikke bare øger sikkerheden for bilister, men også de bløde trafikanter,” siger FDMs biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen.

Men hvad så, når du kører den anden vej? Her oplever mange at blive blændet. Problemet er det såkaldte blå lysspektrum, som de nye lygter benytter sig af. Lyset kan blænde og gå ud over øjets kontrastfølsomhed og evnen til at stille skarpt.

“Led-lys indeholder meget blåt lys i modsætning til almindelige halogenpærer. Det kan virke generende for folk, der er lidt oppe i årene eller måske trænger til nye briller,” siger professor Michael Larsen fra Øjenklinik Rigshospitalet.

I den nye Mercedes-Benz GLE med led-lygter oplevede denne skribent fornylig modkørende, der vippede med lygterne, fordi de troede, jeg kørte med langt lys. Det gjorde jeg ikke.

Briller dæmper blåt lys

Den tyske brilleglasfabrikant Zeiss har sammen med lyslaboratoriet L-Lab forsøgt at identificere problemet. De har testet forskellige belægninger på brilleglas for at komme så tæt som muligt på det blå lys. Målet er at sænke brugerens oplevelse af at blive blændet.

Vi har testet de nye brilleglas i skiftende testbiler og køreforhold ved daglig kørsel i to måneder. Brillerne viser især styrke i tusmørke og tåge. I tusmørke står de smalle kørebaner ved vejarbejde på motorvejen skarpt, og i let regn på landevej bliver jeg ikke blændet af modkørende trafikanter.

Den største gevinst er ved kørsel i tåge. Her kan jeg med almindelige brilleglas og mine 47-årige øjne have svært ved at skelne tåge fra vejbane. De nye brilleglas skaber en kontrast som om, der var lagt et skarphedsfilter på.

Svært at skifte fokus

Bilister med nedsat syn kan også have et problem med at skifte fokus fra vejbane til instrumenter.
“Øjets linse bliver mere stiv med alderen, og det kan gå ud over øjets evne til at skifte fokus. I en bil kan det for eksempel være at flytte blikket fra lang afstand og til instrumentbordet,” siger Michael Larsen fra Øjenklinik Rigshospitalet.

Zeiss DriveSafe
Zeiss DriveSafe © Bil Magasinet

Det prøver de nye glas at kompensere for ved at gøre mellemzonen større og zonen for kort afstand mindre. Det fungerer i praksis, når først man har vænnet sig til det. Det tog mig tre dage at vænne hjerne og øjne til de nye glas – det er en stor omvæltning for øjne og hjerne pludselig at få alting i høj opløsning.

De nye brilleglas kræver en omfattende synstest, der foretages hos kæden NytSyn. Ved hjælp af infrarødt lys måles over 2.500 referencepunkter, der sendes ind på nethinden. Prøven tager op mod en time og kortlægger øjets styrker og svagheder ved kraftigt og svagt lys, hvorfor det er muligt at slibe brilleglas mere præcist til den enkelte brugers behov. Det er meningen, at man skal gå med de nye glas hele tiden, men bruger man meget tid ved en skærm, anbefales en decideret skærmbrille som supplement.

Med flerstyrkeglas koster de nye Drive Safe-brilleglas fra 7.780 kr. ekskl. stel, mens de med enkeltstyrke koster knapt det halve.

Måske er du interesseret i...