2018 Nissan e-NV200 Evalia profile
2018 Nissan Evalia

Test: Nu kan Nissan's elbus køre længere end ud af indkørslen

Med et næsten dobbelt så kraftigt batteri begynder den 7-personers Nissan Evalia at give en smule mening - hvis du kan leve med den hårde affjedring og det aparte udseende

3. februar 2018 af Steen Bachmann

HVOR

Tenerife, De Canariske Øer, vest for Marokko.

HVAD

Nissan har overtaget øen i en måned for at præsentere den nye Leaf og koncernens strategi for en elektrificeret fremtid. Her er også mulighed for at prøvekøre den opgraderede udgave af e-NV200, der bruges som shuttle frem og tilbage til lufthavnen på den sydlige del af øen.

HVILKEN BIL

Nissan e-NV200 er en høj og smal batteridrevet varevogn, der er udviklet til nærtransport i byer. Pointen er nul emissioner, lavt støjniveau og lave driftsomkostninger.

Den første udgave fra 2014 var en af de mest ubrugelige biler, Bil Magasinet nogensinde har testet. Den elbil-skeptiske Søren Juul fra redaktionen testede bilen på dens egne præmisser med blandet bykørsel en uge i København, men med fuldt opladet batteri skreg den allerede på strøm efter 70 km.

2018 Nissan e-NV200 Evalia front
2018 Nissan e-NV200 Evalia

HVAD SKER DER

Nu får e-NV200 og den teknisk identiske personbiludgave Evalia et nyt 40 kWh-batteri med 60 pct. længere rækkevidde, så den nu kan køre 280 km i NEDC-normen*. 

For at give føreren et mere realistisk billede af, hvor meget strøm der er tilbage på batteriet, har bilen gennemgået en WLTP*-test i virkelig trafik. Den viser, at kunderne på en enkelt opladning kan køre fra op til 200 km ved blandet kørsel og op til 301 km ved bykørsel. Det svarer til en forøgelse af rækkevidden på over 60 pct. i forhold til den tidligere generation af bilen.

Har ansvar for miljøet i byerne

“Virksomhederne påvirker i høj grad luftkvaliteten og trafiktætheden – især i centrum af byerne, og Nissan e-NV200 bidrager til at reducere CO2-emissionerne fra biler. Som verdens førende producent af elbiler arbejder Nissan dedikeret med at hjælpe virksomheder og forbrugere med at skabe en mere bæredygtig fremtid, og her spiller e-NV200 en vigtig rolle,” siger Gareth Dunsmore, som er Director, Electric Vehicle hos Nissan Europe. 

* Nissan afventer typegodkendelse på NEDC/WLTP.

2018 Nissan e-NV200 Evalia open rear door
2018 Nissan e-NV200 Evalia

HVAD RUMMER VAREBILEN

Køberne kan selv konfigurere hylder, kasser og sæder efter behov. Læssehøjden er 52 cm, og varebilsudgaven har en varerumskapacitet på 4,2 m³. Det giver plads til to europaller med en vægt på op til 701 kg. 

Her er bagdøre med stor åbningsvinkel og to skydedøre, og i personbilsudgaven kan passagersædet foran klappes ned som bord, når det er nødvendigt.

E-NV200 er udover Tesla Model X den eneste 100 pct. eldrevne 7-personers bil i Europa.

HVAD KOSTER DEN

Prisen for den 7-personers udgave med Premium-udstyr er 333.800 kr. inklusive montering af ladestander på købers adresse og to års gratis strøm.

2018 Nissan e-NV200 Evalia interior
2018 Nissan e-NV200 Evalia

Udstyret er omfangsrigt med bakkamera, Bluetooth og navigation som standard. Skærmen er den originale fra 2014, der er peppet op med kromdetaljer. Den virker okay, men er ikke på højde med de nyeste konkurrenter.

Måske er du interesseret i...