SUV'erne brager frem. Se de mest solgte biler i februar

Bilsalget i Danmark har det fremragende. Især SUV'erne er blevet populære og brager frem. Se salget af bilerne i de forskellige segmenter her

3. marts 2016 af Christian Thestrup

Indholdet fortsætter efter annoncen

Bilsalget er fortsat på et højt niveau, og i februar måned blev der solgt 16.621 personbiler. Det er et en marginal stigning på 1% i forhold til januar, men hele 22% over februar i 2015, som var året hvor den absolutte rekord for bilsalg i Danmark blev sat. I årets første to måneder er der således solgt 33.057 personbiler, som er knap 12% mere end den tilsvarende periode året før.

Top 10: Mest solgte biler i februar
PEUGEOT 208: 841
PEUGEOT 308: 552
VOLKSWAGEN UP!: 542
TOYOTA AYGO: 528
NISSAN QASHQAI: 462
PEUGEOT 108: 425
SKODA CITIGO: 425
VOLKSWAGEN POLO: 418
TOYOTA YARIS: 413
KIA PICANTO: 384

Når man ser på fordelingen mellem de forskellige segmenter, minder salget i 2016 i store træk om salget i 2015. Dog bider Thomas Møller Sørensen fra Bilbrnchen mærke i, at SUV-segmentet skiller sig ud fra de andre segmenter med over en fordobling af salget. Helt præcist er salget steget med 144 pct. fra 629 biler i februar 2015 til 1.532 biler i februar 2016.

"SUV-segmentet blev for første gang nogensinde det mest sælgende segment i Europa i 2015. Den stigende popularitet ses også i Danmark, hvor SUV-salget vokser eksplosivt. I dag er hver tiende nye bil en SUV. Det skyldes i høj grad en række nye modeller, eksempelvis Suzuki Vitara, Mazda CX-3 og Renualt Kadjar der udgør knap en tredjedel af SUV-salget i februar 2016," forklarer Thomas Møller Sørensen.

Top 10: Solgte SUV'er (J-segmtet)
SUZUKI VITARA: 218
RENAULT KADJAR: 138
MAZDA CX-3: 131
FORD KUGA: 120
DACIA DUSTER: 119
HONDA CR-V: 105
MITSUBISHI ASX: 86
NISSAN X-TRAIL: 85
TOYOTA RAV4: 82
SUZUKI SX4: 79

Indholdet fortsætter efter annoncen

Udviklingen har betydning for segmenter, som har nogenlunde samme størrelse som SUV-segmentet herunder specielt mellemsegmentet. Selv om der de seneste år har været et stigende salg i antallet af biler i mellemsegmentet, er segmentets andel af det samlede personbilsalg ikke steget. Omvendt er SUV-segmentets andel af det samlede personbilsalg steget kraftigt siden 2013.

"Kendetegnende for de mærker, som driver SUV-salget frem, er, at de er svagere repræsenteret i mellemsegmentet. En af årsagerne hertil er, at nogle af mærkerne strategisk fokuserer på SUV-segmentet på bekostning af blandt andet mellemsegmentet. SUV-segmentets andel af det samlede bilsalg kunne endda være endnu større, da nogle importører i Danmark har valgt at placere biler i mellemsegmentet, som ellers i andre lande anses for at være en SUV. Et godt eksempel er Nissan Qashqai," uddyber Thomas Møller Sørensen.

Indholdet fortsætter efter annoncen

Se her, hvor bilsalget fordelte sig i de andre segmenter i februar.

Top 10: Små biler (B-segmentet) 

PEUGEOT 208: 841
VOLKSWAGEN POLO: 418
TOYOTA YARIS: 413
RENAULT NY CLIO: 312
FORD FIESTA: 302
KIA RIO: 294
SKODA FABIA: 267
HYUNDAI I20: 254
MERCEDES-BENZ A-KLASSE: 204
CITROEN C3: 192

Top 10: Mellem-bil (C-segmentet)
PEUGEOT 308: 552
NISSAN QASHQAI: 462
VOLKSWAGEN GOLF: 372
SKODA OCTAVIA: 261
FORD FOCUS: 215
OPEL ASTRA: 206
KIA CEED: 199
TOYOTA AURIS: 183
CITROEN C4 CACTUS: 154
SEAT LEON: 133

Top 10: Store biler (D-segmentet)
VOLKSWAGEN PASSAT: 234
AUDI A4: 188
MERCEDES-BENZ C-KLASSE: 178
BMW 3'ER: 160
SKODA SUPERB: 99
MAZDA 6: 92
FORD MONDEO: 85
TOYOTA AVENSIS: 75
OPEL INSIGNIA: 59
MERCEDES-BENZ CLA: 56

Mere

Måske er du interesseret i...

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen