Yamaha FJR 1300 A politi motorcykel
2018 Yamaha FJR 1300 A

Strisserne skal køre Yamaha de næste fire år

Yamaha vinder udbud, så de fortsat leverer motorcykler til politiet. Se her, hvor hurtigt den store FJR 1300 rykker

1. december 2017 af Steen Bachmann

Efter Yamaha vandt en licitation tidligere på året til det danske militær, som ganske snart er kørende på henholdsvis FJR1300 og WR450F, er nu også udbudsfasen som levandør af motorcykler til politiet afsluttet.

Vinderen af udbuddet blev Yamaha FJR1300AE. 

Vurderingsparameterne i et sådant udbud er utrolig mange, fordi en motorcykel til politiet også er en arbejdsplads. Der tages primært afsæt i en omfattende ”TCO” (total cost of ownership), og en omfattende kvalitetsvurdering, hvorunder stabilitet, funktionalitet, acceleration, tophastighed med videre indgår.

FJR 1300 har LED- og kurvelys

Yamaha FJR1300AE, som differentierer sig fra politiets nuværende Yamaha politicykler i form af et avanceret elektronisk affjedringssystem, LED lys og kurvelys, bliver en del af gadebilledet i starten af 2018. 

Prisen uden afgifter 111.375 kr. Yamaha'en kører 0-100 km/t på 3,2 sek. og har en topfart på 246 km/t.

2018 Yamaha FJR 1300 AE
2018 Yamaha FJR 1300 AE

Det skriver MC-Revyen 2017

MC-Revyen 2017 bringer et komplet overblik over det danske motorcykelmarked. Redaktør Klavs Lyngfeldt skriver om den store Yamaha i bogen:

"Hvad der er godt nok for politiets færdselspatrulje, er sikkert også godt nok til dig. Og FJR’en, der i årevis har været panserbassernes foretrukne tohjuler, blev endnu bedre fra og med 2016-årgangen. Den bredt trækkende 1298-kubikker med ride by wire-indsprøjtning og køreprogrammerne T og S yder stadig 146 hk og 138 Nm. Og den fortrinlige komfort bag kåben med eljusterbart glas, er der heller ikke ændret ved. 

Elektronisk styret affjedring

Men du kan nu spole km af med betydelig lavere omdrejninger, for FJR har fået en helt ny og lettere gearkasse med et gear mere, og 6.-gearet er tilmed ekstra højt udvekslet. 

Koblingen er nu af slipper/assist-typen og instrumenteringen er moderniseret, så du lettere kan overskue de mange informationer. FJR-programmet består stadig af denne basisudgave, AE til 296.990 kr. med elektronisk styret affjedring – og AS til 304.990 kr., som både har el-affjedringen og elektromagnetisk gearskifte. På AE og AS hjælper nedlægningsafhængigt LED-kurvelys dig med at kigge ind i svingene, når mørket er faldet på."

Yamaha FJR 1300 AE

Motor 

4-cylindret vandkølet 4-takts rækkemotor med 2 overliggende kædetrukne knastaksler. 4 ventiler pr. cyl. 2 balanceaksler. Boring: 79,0 mm. Slaglængde: 66,2 mm. 1.298 cm3. Kompression: 10,8:1. 146 hk ved 8.000 o/m. 138,0 Nm ved 7.000 o/m. Ride by wire-indsprøjtning med 4 stk. 42 mm spjældhuse. Traction control. Riding-modes. Olieskift: 10.000 km. Ventilcheck: 40.000 km.

Transmission 

6-trins gearkasse med flerpladet assist- og slipperkobling i oliebad. Kardantræk. Stel Boksramme i aluminium. Medbærende motor. Kronrørsvinkel: 64,0°. Efterløb: 109 mm. Akselafstand: 1.545 mm.

Affjedring for Teleskopgaffel med 48 mm gaffelben. Justerbar fjederforspænding og dæmpning. Vandring: 135 mm.

Affjedring bag Svinggaffel med centralt placeret støddæmper. Justerbar fjederforspænding og dæmpning. Vandring: 125 mm.

Bremser 

For: 2 stk. 320 mm skiver. 4-stemplede fast ophængte calipere. Bag: 282 mm skive. 2-stemplet fast ophængt caliper. Kombibremser. ABS.

Dæk & fælge 

For: 120/70 ZR17 på 3,50” støbt alufælg. Bag: 180/55 ZR17 på 5,50” støbt alufælg.

Mål & vægt 

Længde: 2.230 mm. Sædehøjde: 805-825 mm. Tank: 25,0 liter. Fuldtanket vægt: 289 kg.

Vægt/kraft-forhold 1,98 kg pr. hk.

Farver Matgrå, matsølv.

Producentland Japan.

Importør Yamaha Motor Scandinavia.
Tlf. 63 10 95 00
, www.yamaha-motor.dk.

Måske er du interesseret i...