Med 900.000 solgte enheder er den nuværende Insignia en af de største succeser for Opel i nyere tid, så det er en tung arv, den nye model skal løfte, når den kommer på markedet i 2017.

© Opel

Større, lettere og mere luksuriøs: Her er de første billeder af ny Opel Insignia

Opel løfter nu sløret for designet og de vigtigste kvaliteter ved den nye Insignia, der kommer på markedet næste forår.

7. december 2016 af Esben Skrumsager

Den nye Opel Insignia vises først for offentligheden på biludstillingen i Geneve i marts 2017, men allerede nu er sløret løftet for det overordnede design. 

Den kommende Opel Insignia bygger på en ny platform, og der er ifølge en frisk pressemeddelelse på alle måder tale om en helt ny og større bil i forhold til den nuværende model.

Akselafstanden er øget med 9,2 centimeter til gavn for bagsædepladsen, og sporvidden er øget med 11 millimeter. Der er 8 millimeter mere luft over førerens hoved, 32 millimeter mere plads til skuldre og knæ og 32 millimeter mere plads i hoftehøjde. Bagagerummet kan som minimum tage 490 liter og op til 1459 liter hvis bagsædet også bruges til bagage.

Dermed kommer Insignia helt op i en størrelsesmæssig liga, hvor rummeligheden i kabinen formodentlig nærmer sig Skoda Superb.

På trods af de større dimensioner har den nye Insignia tabt op til 175 kilo egenvægt afhængig af versionen.

Insignia bliver op til 175 kilo lettere, mere aerodynamisk og får bedre pladsforhold.

© Opel

Den nye Insignia kan udstyres med en endnu mere avanceret udgave af LED Matrix-lygterne, som fik debut i Astra sidste år. Lygterne har en rækkevidde på op til 400 meter og kan takket være 16 individuelle LED-enheder i hver lygte – dobbelt så mange som i Astra - tilpasse lyset meget præcist under hensyn til modkørende og medkørende foran bilen. 

Lygterne tilpasser automatisk rækkevidde og lysintensitet til behovet og drejer også lyskeglen i sving.

Head-Up display med information om hastighed og udvendigt 360 graders kamera er andre Insignia-nyheder.

Bedre plads i kabinen og ny instrumentering i tråd med Opels nyeste designlinje.

© Opel

Flere versioner kan udstyes med et nyt avanceret firehjulstræk med Torque-Vectoring, en ny otte-trins automatgearkasse og justérbar undervogn. 

Sikkerhedsudstyret omfatter adaptiv fartpilot med nødbremse, vejbaneassistent med aktiv styrekorrektion, en udvidet OnStar-service og i tilfælde af en påkørsel forfra hæver motorklappen sig nogle centimeter for at mindske risikoen for hovedskader for fodgængere. 

Bagtil holder sensorer øje med tværgående trafik i op til 20 meters afstand, når man for eksempel er ved at bakke ud fra en parkeringsplads. 

Komfortdetaljerne omfatter ergonomiske sportssæder med mulighed for massage og ventilation, varme i forruden og nøglefri betjening.

Hvad mener du om den nye Insignia? Giv din mening til kende i kommentarfeltet herunder.

Mere

Måske er du interesseret i...