Dodge Challenger SRT Demon

Snøft! Derfor stopper produktionen af den 852-hestes Dodge Demon

Dodge laver med sin Demon-model en af de mest frygtindgydende biler i verden, men nu er det desværre snart slut. Find ud af hvorfor her i artiklen.

7. februar 2018 af Anders Richter

En af de vildeste biler, der nogensinde er kommet på markedet, adlyder det lange navn: Dodge Challenger SRT Demon. Det ligner en gadebil, men under huden lugter den mere af en racerbil bygget til dragstrip'en end en bil, som du tager på søndagstur i. Motoren er en 6,2-liters V8 Hemi-motor med kompressor og vanvittige 852 hk!?! Only in America, har vi næsten lyst til at sige...

Fra starten har Dodge sagt, at der kun skulle produceres 3.300 eksemplarer af modellen. Virkeligheden er dog, at Dodge sagtens kan sælge flere, for alle bilerne blev revet væk på rekordtid. 

Demon-modellen er en 2018-model, og rygterne har i et stykke tid svirret om, at modellen skulle fortsætte sin produktion i 2019, hvor der ville blive bygget endnu flere eksemplarer. Nu har Dodge dog selv været i medierne for at kommentere på rygterne. 

Dodge Challenger SRT Demon

Direktøren for Dodge i USA hedder Tim Kuniski, og han har netop udtalt følgende til sitet Allpar.com:

"Modellen findes udelukkende i 2018. Ét år og så er det slut. De folk, som læner sig tilbage og venter på, at der kommer en ny model året efter, kommer til at gå glip af noget."

Hvad direktøren ikke nævner, er dog, hvorfor man ikke producerer flere biler, hvis man godt kan sælge dem. Svaret ligger angiveligt i, at Dodge hele tiden har holdt fast i, at man ville producere 3.300 eksemplarer. Hvis fabrikken går ud og producerer flere, vil kunderne blive sure. Fordi der kun er lavet en begrænset serie, vil de få biler også have en større værdi, og det kan hurtigt ende i en stribe retssager fra kunderne mod Dodge. 

Tro os, det er nemlig sket før. 

Dodge Challenger SRT Demon

I 1986 præsenterede BMW sin helt nye M5-model for hele verden – inklusive USA. I Nordamerika solgte de bilerne under påskud af, at der kun ville blive produceret 500 eksemplarer. Ret hurtigt stod det klart, at BMW sagtens kunne sælge langt flere end først antaget – så det gjorde de. 

Da produktionen sluttede, havde BMW solgt næsten tre gange så stort et antal i USA. Det gjorde, at køberne i fælleskab lagde sag an mod fabrikken, fordi værdien af deres biler var blevet formindsket af det større produktionstal. Der blev dog indgået et forlig, som betød, at kunderne kunne købe en ny BMW med en heftig rabat. 

Det er lige præcis sådan en situation, Dodge gerne vil undgå, og derfor holder de fast i produktionstallet på 3.300 styk. Øv!  

Dodge Challenger SRT Demon

Hvis du stadig ikke helt forstår, vores fascination af Dodge Challenger SRT Demon, så lad os prøve at forklare ved hjælp af disse fire punkter. 

  1. Det er den eneste produktionsbil nogensinde, som kan stejle fra fabrikken. Stejle! Jep, en Demon går på baghjul, når du giver den fuld gas fra stående start. 
  2. Den holder samtidig rekorden i Guinness Rekordbog for længste "Wheelie" fra stående start. Samtidig har den rekorden får den kraftigste G-påvirkning under acceleration. 
  3. En Demon presser dig tilbage i sædet med 1,8G, når du slipper samtlige 852 hk løs. 
  4. 0-96 km/t er overstået på 2,3 sekunder, og den æder den legendariske quatermile på 9,65 sekunder med en udgangshastighed på 224 km/t.

Nu forstår du nok bedre, hvorfor den her bil får vores oktanfyldte blod til at koge. 

Måske er du interesseret i...