Nissan GT-R

Selen strammes om GT-R

Nissan stækker vingerne på GT-R's launch control

30. januar 2009 af Carsten Nymann

Transmissionen i Nissans supersportsvogn GT-R kan ikke holde til den frivole opsætning af launch controlen, som bilen er sendt på gaden med.

Flere amerikanske medier rapporterer således om, at Nissan ikke bare har ændret opsætningen af launch controlen ved produktionslinjen - alle forhandlere har også fået instruktioner i at ændre bilens software.

Kunder, der allerede ejer en GT-R, har (i hvert fald hvis bilen er købt gennem de officielle kanaler) ligeledes fået indkaldelse, hvor de bliver tilbudt modifikationen.

Problemet opstår, når bilen accelerer fra stilstand med esc-systemet slået fra.

I dag tillader systemet, at motoren spinder med 4.500 o/min ved launch, men det kan transmissionens aksler ikke holde til i længden, og derfor sættes grænsen ned til mellem 3.000 og 3.500 o/min.

For at kompensere for stækningen sætter Nissan samtidig den tilladte grænse op ved launch med esc-systemet slet til.

Nissan understreger i øvrigt, at skader der opstår ved launch med esc-systemet slået fra ikke dækkes af garantien uanset om modifikationen gennemføres eller ej.

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen