Se de første billeder af den nye Skoda Karoq

Den nye Skoda Karoq afløser Yeti’en, som længe har været Skoda’s eneste bud på en SUV. Den er betydeligt større og kommer med et hav af udstyr

19. maj 2017 af Mathias Brandt

Skoda Karoq havde verdenspremiere i Stockholm 18. maj. Den nye SUV bærer Skoda’s nye designsprog med skarpere linjer.

Karoq er 4,38 meter lang, hvilket gør Karoq 16 cm længere end Yeti. Karoq har et bagagerum på 521 liter, som øges til 1.630 liter, når bagsædet fældes frem.

Bagsædet kan fås med Yeti’s praktiske VarioFlex-bagsædesystem, hvor de tre bagsædepladser kan indstilles individuelt eller tages helt ud. Dermed kan bagagerumspladsen varieres fra 479 liter til 588 liter med sæderne i brug, og når de bliver taget ud, er der et varerum på hele 1.810 liter.

Karoq bliver den første Skoda, som kan fås med 100 procent digitalt instrumentpanel, der kan tilpasses efter førerens individuelle ønsker med f.eks. klassisk instrumentering, visning af vejskilte, rutekort eller bare et minimum af informationer.

LED-lygter bliver også en mulighed. Med LED-forlygter har både køre-, nær- og fjernlys det klare og energibesparende lys. Blandt de mange praktiske løsninger er muligheden for el-bagklap med virtuel pedal, så den kan åbnes ved at stikke en fod ind under bagkofangeren, ligesom Karoq kan fås med et elektrisk anhængertræk, der frigøres med et tryk på en knap i bagagerummet.

Karoq kommer med en automatisk nødbremse, som automatisk bremser, hvis man ikke reagerer i tide på såvel forankørende trafik som fodgængere. Derudover vil Karoq kunne fås med en parade af assistentsystemer som f.eks. dynamisk fartpilot, der sørger for at holde sikker afstand til forankørende biler, og Traffic Jam Assist, der automatisk holder banen, bremser og accelererer ved køkørsel. 

Ligeledes kan der tilvælges udstyr som vejbanebaneassistent, vejskilteassistent og Trailer Assist. Sidstnævnte hjælper med at bakke en trailer på plads, mens man justerer retningen med knappen til el-sidespejlene.

Ringer selv til alarmcentralen i nødsituationer

Nødopkaldsfunktionen gør det nemt og hurtigt at rapportere en ulykke til alarmcentralen med et tryk på en SOS-knap i loftet ved bakspejlet. Men funktionen bliver endnu bedre, når den automatiske del bliver fuldt understøttet af alarmcentralen i Danmark i løbet af 2018. Systemet er nemlig i stand til at oprette automatisk forbindelse til en alarmcentral, hvis Karoq selv er involveret i en ulykke, som er så kraftig, at en airbag og/eller selestrammer bliver udløst. I så fald bliver der automatisk sendt data til alarmcentralen om GPS-position, hastigheden da ulykken skete, kørselsretning og antallet af passagerer, så alarmcentralen kan videregive dem til redningstjenesten. Samtidig bliver der etableret en taleforbindelse mellem alarmcentralen og kabinen.

Motorer med op til 190 hk

Karoq kan fås med to turbobenzinmotorer og tre turbodieselmotorer. Den mindste 1,0 TSI har 115 hk, 1,5 TSI har 150 hk. I dieseludgaven kommer der en 1,6 TDI med 115 hk, samt 2,0 TDI med henholdsvis 150 hk eller 190 hk. Alle motorer fås med et 7-trins DSG-automatgear, og i topmodellen 2.0 TDI 190 hk er det standardudstyr sammen med 4x4. Derudover kan 1.5 TSI ACT og 2.0 TDI 150 hk fås med 4x4.

De danske priser på Karoq bliver fastsat ved introduktionen i januar 2018.

Måske er du interesseret i...