Saleen S1 forfra

Saleen går nye veje med deres næste sportsvogn

Med kinesere i ryggen vil Saleen fokusere på letvægts-sportsvogne fremfor at jagte topfart. Forklaringen er rimelig indviklet, men få den her:

7. december 2017 af Jesper Kruuse-Jensen

Til Los Angeles Auto Show 2017 er der blevet afsløret en lang række interessante nyheder, og blandt dem var en amerikansk i form af en Saleen S1.

I den indædte kamp om titlen som verdens hurtigste bil var Saleen for en kort overgang førsteudfordrer til Bugatti Veyron med deres Saleen S7 twin turbo fra 2006, som havde en ydelse på 750 hk og en påstået tophastighed på 399 km/t.

Vi kender også Saleen og deres S7 bane-racer fra Le Mans, hvor bilen vandt en sejr i GT1-klassen i 2010.

Saleen S7 Le Mans
Racer-udgaven vandt Le Mans
Saleen S1 forfra
Saleen på hjemmebane i Los Angeles

Saleen's nye S1 er dog ikke en efterfølger til S7, men snarere et nyt sportsvognskoncept fra den californiske producent, hvor fokus ligger på lav vægt og dynamiske køreegenskaber i stedet for topfart.

Motoren følger tidens trend og får kunstigt åndedræt i form af turbo. Med en slagvolumen på 2,5 liter fra fire cylindre yder den imponerende 450 hk, som sender den adrætte sportsvogn fra 0-60 mph (96 km/t) på respektable 3,5 sek. Topfarten er omkring 290 km/t.

Rygterne lød på at Ford leverede motoren, hvilket giver god mening, da de har en højtydende firecylindret turbomotor i deres Focus RS og Mustang. Men rygterne var falske: Det er Saleen´s egen motor, der leverer fremdriften.   

Saleen S1 fra siden
Den er skam hurtig nok

Karrosseriet er bygget i kulfiber og aluminum, hvilket sikrer en lav egenvægt på 1.225 kg. Bilen bliver i Los Angeles vist frem med en manuel gearkasse, hvilket giver god mening i en bil, hvor køreglæden sættes højt. 

Dog er den endelige transmission ikke helt afklaret endnu. I en bil, der nok primært skal sælges på det nordamerikanske marked, vil der formentlig være efterspørgsel på en automatisk transmission.

Saleen S1 bagfra
Lav vægt og måske manuelt gear

Forklaringen på hvorfor Saleen har skiftet fokus ligger i høj grad i, at de har fået en kinesisk investor, Jiangsu Saleen Automotive Technology Group ejer rettighederne til et andet bilkoncept - nemlig det forhenværende tyske sportsvognsprojekt Artega. 

Selvom konstruktionen er helt ny, kan vi ikke lade være med at se utrolig mange ligheder mellem den nye Saleen S1 og Artega GT. 

Artega GT var drevet af en 3,6-liters VR6-motor fra VW Passat R36. Men meget tyder på, at kinesiske Jiangsu Saleen Automotive Technology Group forsøger at udnytte synergien mellem deres investeringer. 

Til at starte med vil Saleen S1 blive bygget i Nordamerika, men produktionen flyttes gradvist til Kina, og den kinesiske fabrik skal i fremtiden stå for produktionen af en række endnu ikke offentliggjorte Saleen-modeller. Prisen for at anskaffe sig en Saleen S1 ligger på ca. 630.000 kr. før dansk moms og afgift.

Artega GT
Saleen S1 forfra
Saleen S1 skal bygges i Kina

Måske er du interesseret i...