Dodge Challenger SRT 6,2 Demon
Dodge Challenger SRT 6,2 Demon

Sådan kan dæmonen med 852 hk synes i Danmark

Dodge Challenger SRT 6,2 Demon larmer for meget – men det har en forhandler i Randers fundet en løsning på. Læs hvordan du får plader på dæmonen lige her

10. juni 2017 af Steen Bachmann

Amerikanerne kører deres eget våbenkapløb mod de 1.000 hestekræfter. 

Indtil videre fører Dodge. Det stod klart, da de tidligere på året annoncerede en begrænset serie af coupéen Challenger SRT med 6,2-liters V8-motor med kompressor. 

Standardudgaven, der er kendt for sin dybe bas, yder 485 hk. Den kom i 2015 i en drabelig udgave med navnet Hellcat, der var god for 707 hk. 

Se rockbandet Mötley Crüe ankomme til en privatkoncert i Dallas fire, driftende Dodge Challengers SRT Hellcats

Dæmon med 852 hk

Men nu følger Demon med op til 852 hk.

Med spær på bagakslen og brug af launch control skal den være god for 0-50 km/t på 1,0 sek. og 0-100 km/t på 2,4 sek. En quartermile-tid på 9,65 sek. er nok til at imponere i dragrace-miljøet.

Motoren yder som udgangspunkt 800 hk med oktan 98 i tanken, men hælder du oktan 100 på, garanterer Dodge for en ydelse på 852 hk lige før det røde felt på omdrejningstælleren ved 6.500 o/min.

Topfarten er et stykke over 320 km/t, hvis du tør holde på.

Dodge Challenger SRT 6,2 Demon
Dodge Challenger SRT 6,2 Demon

Demon har særligt én hoveddiscip­lin, som den er bygget, og det er racerløb i en lige linje – også kaldet dragrace. Derfor er her “Drag Radials” i størrelsen 315/40R18 for og bag. Du kan købe en Demon-donkraft, så du hurtigt kan skifte hjul til slicks på drag-strippen.

Men hvordan ser det ud med at få en Demon på danske plader? Det er ikke umuligt, viser Bil Magasinets undersøgelse.

Fiat/Chrysler-koncernen indstillede salget af Dodge i Europa i 2011, så der er ingen hjælp at hente herfra hvad angår en officielt importeret Dodge. Der ydes ingen form for fabriksgaranti eller service, hvis du stiller hos en Fiat-forhandler med en ny Dodge.

Private frarådes import

Det kan godt lade sig gøre at købe en ny bil hos en amerikansk Dodge-forhandler og få den fragtet til en europæisk havn som for eksempel Rotterdam.

Claus Carstensen fra quickimport.dk fraråder dog private at kaste sig ud i import af en ny bil fra USA:

"Jeg vil anbefale at alliere sig med en professionel agent, der har erfaring og kan opnå bedre priser på køb, transport og ombygning til de påkrævede EU-specifikationer med blinklys på siden og speedometervisning i km/t," siger han.

Dodge Challenger SRT 6,2 Demon
Dodge Challenger SRT 6,2 Demon

Det er ikke muligt at få Demon med manuelt gear. Dodge oplyser, at en sådan ikke vil være hurtig nok. I stedet fås udelukkende en 8-trins automatgearkasse til baghjulstrækkeren, der har en gearing sat op til acceleration og hurtigt at komme ud ad starthullerne med en slutudveksling på 3.09:1. Gearkassen har også et indbygget launch control-system, som Dodge kalder TransBrake.

3300 dæmoner

Der skal produceres 3000 Demons til USA og 300 til Canada med levering fra efteråret. Der er derfor endnu ingen, der har fundet vej til Europa - men det har den 707 hk stærke Hellcat.

Den fås som ny i Tyskland fra omkring 100.000 euro u/afgifter (750.000 kr.). For at få danske plader på skal bilen gennem et syn, hvor det tjekkes, om den overholder de gældende støjkrav. Og det gør Hellcat ikke.

En standard Challenger SRT kan synes i Danmark, men ifølge Trafikstyrelsen vil den samme udstødning støje mere, når der skal mere luft igennem den. Man skal derfor finde en anden løsning på problemet end at montere en udstødning fra en standard Challenger SRT.

Dodge Challenger SRT 6,2 Demon
Dodge Challenger SRT 6,2 Demon

Motoren i Demon er en kompressorladet 6,2-liters V8 med 852 hk. Det er 135 hk mere end i Hellcat. Det eneste, de to bilers motorer har til fælles, er topstykkerne. Kompressor, krumtap, stempler, plejlstænger og knastaksler er nye i Demon.

Der er synet to i Jylland

Det er der imidlertid en autoforhandler i Randers, der har fundet. Før finanskrisen var der et lille og stabilt marked herhjemme for parallelimporterede amerikanerbiler, men det er svundet ind. En af dem, der stadig hænger i, er eCAR.

De har kontakt med en tysk fabrikant, der modificerer udstødningen, så Hellcat kan synes og godkendes i Europa.

"Der er synet to Hellcats i Jylland, og den ene holder her udenfor butikken med danske plader på," siger indehaver Allan Simonsen fra eCAR.

Bilen er en årgang 2015, der har kørt 26.000 km og står på sorte 20" alufælge og venter på næste ejer. Via flexleasing fås den over 18 måneder med en udbetaling på 180.000 kr. og en månedlig ydelse på 13.860 kr. ekskl. moms. 

Dodge Challenger SRT 6,2 Demon
Dodge Challenger SRT 6,2 Demon

Dodge Challenger Demon kører en quartermile (402 meter) på 9,65 sek. med en udgangshastighed på 225 km/t. Som udgangspunkt er modellen ikke tilladt på NHRA-godkendte Drag Strips i Nordamerika. Årsagen er, at den mangler påkrævet sikkerhedsudstyr for en dragracer, og desuden skal føreren have en særlig licens.

Med gadedæk og en anden udstødning vil det ligeledes være muligt at få synet en Demon i Danmark. 

Skal du bruge mere end ét sæde?

Men det er lidt anderledes at handle ny bil hos Dodge i USA end at købe en ny mikrobil i Danmark.

Prisen for en Demon på gaden i USA hos en Dodge-forhandler er $84.995 (565.000 kr.). Du får dog $1.700 retur (11.200 kr.), fordi du slipper for at betale 'gas guzzler tax' - en strafafgift for biler, der kører mindre end 10 km/l i snit (Dodge oplyser ikke forbruget på Demon).

Som standard er her førersæde, men hverken måtter, læder, radio eller højttalere. Alt er fjernet for at spare vægt.

Passagersæde foran som ekstraudstyr koster $1 (5,5 kr.), og det er samme pris for hhv. bagsæde og måtter.

Her er så mange muligheder for at indstille motor, momentkurve, oktantal, køling både før, under og efter dragrace-løb affjedring, dæk og meget mere, at Dodge anbefaler et kursus i at bruge bilen. Det følger med i prisen.

Dodge Challenger SRT 6,2 Demon
Dodge Challenger SRT 6,2 Demon

Købere af en Demon får derfor et endagskursus hos Bob Bondurant School of High-performance Driving i Chandler, Arizona, med i prisen. Alt i ekstraudstyr og tilbehør indgraveres med bilens serienummer og ejerens navn eller initialer.

Måske er du interesseret i...