Red Volvo!

Bil Magasinet lænkede sin mand til fabriksporten i Göteborg for at protestere mod salget af Volvo. Men de ville ikke høre...

3. august 2010 af John Sørensen


For et år siden drog Bil Magasinets seniorreportere nordpå for at redde Volvo med en Greenpeace-inspireret protest. Det førte ikke til noget på trods af den store entusiame, John Sørensen og Steen Bachmann lagde i protesten...

April 2009, motorvejen nord for Malmø

Vi er på vej. For at redde Volvo. Og det går stærkt, vær ikke i tvivl om det. Kursen er Göteborg, nærmere bestemt selve hovedsædet for Volvo - arnestedet, hvor de bygger verdens bedste herregårdsvogn og ørnereden for alt det, vi elsker den svenske traktor for.

Årsag: Ford har i al sin økonomiske elendighed overvejet at sælge Volvo, og hvad værre er - kineserne har ymtet interesse for det blå-gule flagskib. Hvilket ikke ligefrem maner til sindsro hos B&S Overdrive - vi ejer jo for dælen da begge et par (lidt ældre, bevares) Volvo-modeller.

Måske skulle vi være rykket ud endnu før, men vi troede jo, at svenskerne med al deres stål, vandkraft og generelle sociale omsorg ville klare ærterne selv. Men hør så den svenske erhvervsminister Maud Olofsson nu, hvor Saab ser konkursen i øjnene. Mere hardcore afvisning af økonomisk støtte finder du ikke hos en nordjyde, der punkes for drikkepenge: Saab må redde sig ud af krisen for egen motor, ­alternativt gå på røven. Ellers kommer Ikea, Ramlösa og kriseramte knækbrødsfabrikanter jo også rendende efter statsstøtte, og sådan leger de altså ikke oppe hos politikerne i Stockholm.

Og Saab - helt ærligt - de har bidt hovedet af al skam og ladet GM klaske det svenske mærke på en antikveret Chevrolet Trail­Blazer for så at kalde den Saab 9-7X. Brand-engineering når det er værst. Og at fylde de førhen kernesunde Saab-modeller med Opel-stumper - det er vel at bede om det, ikke?

Næh, du. Volvo står ifølge B&S ­Overdrives vidtgående analyser stærkere. Også fordi der er større sandsynlighed for, at Volvo klarer sig. For Ford - der har ejet Volvo PV (Person­vagnar) siden 1999 - har i højere grad end GM ladet sit lille svenske mærke bevare og udvikle biler på baggrund af dets indre værdier, så Volvo stadigvæk står meget stærkt som individuelt mærke og selvstændig bilproducent.

Kald os aktivister, kald os hvad du vil
Nu til aktion: Kald os protektionister, men vi vil skabe grobund for en skandinavisk overtagelse af Volvo PV, startende i det små med at vi lige tager et kig på fabrikkerne - der skulle jo nødigt være for mange K3’ere gemt i krogene af bygningerne. Man har vel set Hammerslag, ikke?

Hvad Volvo koster, ved vi ikke. Men Ford er nok villige til et mindre tab. Sælges skal fabrikken nemlig, ellers får Ford nemlig ikke statsstøtte hjemme i USA, hvor Obama ikke gider se Ford hælde statsmidler i det svenske foretagende. Et kvalificeret gæt lyder på noget mindre end de 6,4 mia. dollars, Ford selv gav for Volvo for 10 år siden. Volvo taber nemlig også penge for tiden - over 700 mio. dollars alene i fjerde kvartal sidste år.

Men det haster. For hvad værre er end selve krisen - den gule fare er over svenskerne: Kineserne har banket på hos Ford allerede for et år siden med henblik på at købe Volvo. Initiativtageren er nærmere bestemt Geely. ­Personligt kender jeg dem kun som producenter af afskyelige, små discountmotorcykler i en kvalitet, som min 30 år gamle Puch kan køre i cirkler omkring. Geely vil simpelthen overtage Volvo, på samme måde som da Jaguar og Land Rover sidste år blev solgt for 2,4 mia. dollars til indiske Tata Motors.

Nuvel, kapitalen kender ingen grænser, men tag så et andet fint gammelt mærke: Hvad har vi f.eks. hørt fra MG, siden det blev kinesisk? Eller Rover, der er blevet omdøbt til Roewe - hvilket lyder som “røv” på svensk?

Udsigten til orientalsk invasion skræmmer, så man får krampe i fingrene af at knuge rattet på den dejlige Volvo XC60 T6, der med raske fjed bringer os nærmere øen Hisingen og Torslanda lige nord for Gøteborg.

Herlig rundtur på Volvo-museet

Men lad os tage rundturen på fabrikken. Først med Maria i museumsbygningen, der rummer alt fra den første ÖV4 (åbne personbil) fra 1927 over den gyldne PV 544/Amazon-æra til rædselskabinettet, hvor et hjørne af bygningen er dedikeret til de sælsomme DAF-Volvo’er - det hollandske vildskud. Så er det skønnere at skue, hvordan en Saab Viggen eller Draken jagerflyver helt og aldeles rummer en Volvo-­jetmotor indeni. Eller den vilde TWR-racing 850 Herregårdsvogn.

Nostalgi er der ikke meget af ovre i hoved­fabrikken, der er knudepunktet i dette svenske Detroit. Volvo i Torslanda er speciel ved at bilfremstillingen foregår samme sted helt fra de rå plader, der standses ud i tre etager høje presser. Her arbejder 2.900 ansatte i to skift fra mandag til fredag, og her bygges årligt 165.000 stk. V70, XC70, XC90 og S80.

Udviklingsafdeling, teknisk skole, fire kilometer testbane og crash-testcenter ligger inden for fabrikskomplekset, og der er placeret store underleverandør-producenter i direkte kontakt med Volvo Torslanda.

Kort sagt - det ser pænt ud. Græsset er slået, der er tjek på tingene, og köttbullarna i kantinen kan da spises, selv af de tilrejsende ­amerikanske kunder, der besøger fabrikken i forbindelse med købet af en ny Volvo. Så kan de efterfølgende køre jomfruturen rundt i Europa på røde plader og sidenhen få skibet bilen over til staterne.

Det er en fin ordning. Den beholder vi, nu hvor Danmark og Sverige slår pjalterne sammen og får Volvo på fode i rent nordisk regi.

B&S REDNINGSPLAN

1) Kineserne først. Vil de dybest set kun købe Volvo for at få adgang til kopiere bilerne til det fjernøstlige marked? Så lad os sælge presserne til den klassiske 850 Herregårdsvogn til dem. For en høj pris. Formene skal alligevel smides ud.

2) Danskerne kan købe Volvo. De særlige SP-­midler (som du vel også havde glemt alt om) udgør efter skat nærmest på kroner og ører, hvad Volvo sandsynligvis skal koste. Så drop den ekstra ­charterferie - og få Volvo i stedet.

3) Bil Magasinet har ca. 300.000 læsere. Delt mellem os ville det give en udgift til køb af Volvo for hver på 110.000 kr. Mange penge, men husk på, at så skal vi også have fri firmabil. Altid.

4) En folkelig bevægelse og indsamling skaffer midlerne. ABBA skal naturligvis gendannes, og det samme skal Gasolin. Ikke at det batter alverden med Kim Larsen, men der er symbolværdi i rockstjerner (ikke Bono - det kan også blive for frelst).

5) Volvo er bedst til at eje Volvo. Volvo Lastvogne kunne godt købe Volvo PV med lidt hjælp. Det svenske statslån på 5 mia. kroner, som der senest har været tale om, kunne nemmere argumenteres igennem med svensk ejerskab.

6) Fremtiden skal sikres med et stærkt produktprogram. Glem de store SUV’er og endnu større sedaner. Vi vil satse mere på premium-kvalitet i de mindre bilklasser. Startende hurtigt med en Volvo C20 baseret på den nye Ford Fiesta. Og en lynsnab plug-in hybrid på basis af V50.

7) Vi overtager Saab om et års tid, når markedet har nået sin absolutte bund. Et ”Saab by Volvo”-program, hvor der arbejdes med komponent-fællesskab under respekt for mærkernes egenart, bliver Saab’s redning og Volvo’s nye guldkalv.

Kilde: Bil Magasinet nr. 212

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen