Radical svarer igen

Kører 23 sekunder hurtigere end Gumpert Apollo på 'Ringen. Men hvad er en "serieproduceret" bil?

29. august 2009 af Steen Bachmann

Den britiske sportsvognsspecialist Radical Sportscars har sat en uhørt rekordtid på den 20,81 km lange Nürburgring Nordsløjfe. Britiske Michael Vergers kørte en omgang på 6:48,00 i en indregistreret og lovlig Radical SR8LM, som han selv havde kørt ned fra fabrikken i Petersborough, England, mindre end 24 timer forinden.

Der var medbragt en servicebil, men det var ikke engang nødvendigt at skifte til et ekstra sæt af de hårde Dunlop trackday-dæk for at sætte rekorden.

Den tidligere omgangsrekord på 6,55 minutter blev slået med otte sekunder. Den var sat af samme kører i en Radical SR8 i 2005.


Michael Vergers er den kraftigt byggede herre på knæ.

Radical nævner ikke et ord om hverken striden sidste år mellem Dodge, Porsche, Nissan og Corvette om at slå rekorden for gadebiler, og man nævner heller ikke Gumperts nylige påståede rekordtid med Apollo Sport. Radical mener nemlig, at de har haft rekorden for serieproducerede gadebiler siden 2005.

Det tyske bilblad Sport Auto tog tid på Michael Vergers sammen med britiske Evo Magazine, og har fået tiden anerkendt af virksomheden, der ejer banen og rettighederne. Ingen stiller spørgsmål ved, om tiden er korrekt. Striden går på noget helt andet: Hvad ER en serieproduceret gadebil?

Radical SR8 har intet tag, døre, vinduer eller frontrude, og LM-udgaven er en ekstra let og sportsligt affjedret trackday-udgave. Motoren er to Suzuki GSX1300-motorcykelmotorer, der er ombygget med dele fra racing og formel 1. Nogle mener derfor, at det ikke er en gadebil, men en racerbil - der i praksis kun kan indregistreres i Storbritannien, der er kendt for sine tolerante synsmyndigheder. 

Ok, svarer Radical-lejren. Er trackday-udgaven af en håndbygget monsterbil med biturbo og langt over 700 hk til 3 mio. kr. fra fabrikken så definitionen på en "gadebil"?

Under alle omstændigheder står Michael Vergers rekord som nærmest uovervindelig. Den blev sat under perfekte omstændigheder med klar himmel og temperaturer på 25-28 grader. Vergers kæmpede noget med setup af undervognen på grund af den ujævne vejbane, de høje curbs og de mange ubehagelige hop, men fandt et godt kompromis. Herfra turde han køre rigtig stærkt.



"Bilen var sat optimalt op. Jeg kunne forcere hårdt, og den føltes klart hurtigere end dén SR8, jeg kørte i 2005. Det er fantastisk, at vi igen har slået rekorden. Jeg håber at få mulighed for at vende tilbage hertil med Radical i fremtiden, siger Vergers.

“Vi har bevist, at SR8LM ikke bare er verdens bedste trackdaybil - den er også praktisk nok til, at man kan køre i den til og fra banen," siger medstifter af Radical Sportscars, Mick Hyde.

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen