Premiere: Ferrari 488 GTB

Krav om lavere CO2-udslip betyder, at efterfølgeren til 458 Italia har trykladning

3. februar 2015 af Steen Bachmann

40 år efter lanceringen af Ferraris første V8-model 308 GTB, tager Ferrari hul på et nyt kapitel. Ferrari 488 GTB er et eksempel på, at Ferraris erfaring fra motorsport bruges i udviklingen af gadebilerne. Erfaringen stammer fra F1 og GT-klasserne, hvor 458 GT er både verdensmester og vinder af de to seneste udgaver af 24 timers Le Mans.

Gennem XX-programmet, der startede for 10 år siden med FXX, har man desuden indsamlet enorme mængder af data, som har været brugt i udviklingen af Ferrari 488 GTB. Særligt de elektroniske systemer var ikke blevet til uden Ferraris erfaring fra motorsporten. 

V8 med biturbo

Ferrari 488 GTB har en 3.902 ccm V8 biturbo, som yder 670 hk ved 8.000 o/min. Det maksimale drejningsmoment på 760 Nm leveres ved 2.000 omdr/min. 0 - 200 km/t tager 8,3 sek., mens topfarten er +330 km/t. Em omgang på Pista di Fiorano tager 1’23 min.

Dobbeltkoblingstransmissionen er bygget op med Variable Torque Management - et system som sikrer at kræfterne leveres progressivt og jævnt fordelt over omdrejningsskalaen.  Lyden er som det forventes af en Ferrari.

Aerodynamisk perfektion

Med en aerodynamisk koefficient på 1,67 har Ferrari formået at reducere vindmodstanden, men samtidig øge downforcen med 50 %. At forene disse to modsatrettede størrelser har krævet megen innovation herunder aktiv aerodynamik og en særlig dobbelt frontspoiler.

Side Slip Angle Control (SSC) er et system, som tillader power slide uden, at føreren mister kontrollen. Vi så systemet første gang på 458 Speciale, og det er nu videreudviklet i generation 2 (SSC2), hvor systemet integreres med F1-Trac (traction control) og E-Diff (elektronisk differentiale)

488 GTB er designet af Ferrari Styling Centre, og designet er udpræget dikteret af de mange avancerede aerodynamiske finesser. 

De første biler forventes til Danmark sidst på året.

Måske er du interesseret i...